Ugrás a fő tartalomra

Tanítsunk


A TANÍTÁS során a kutyák természetes ösztöneire alapozzunk, az ő nyelvükre lefordítva igyekezzünk az emberi szabályokat, elvárásokat megtanítani nekik. Sok könyv leírás van ebben a témában, érdemes kutakodni, olvasgatni. 
Nincs kötelező módszer. 
Minden kutya és gazda egy egyéniség. Mindenkinek a saját elképzelése, lehetőségei, életritmusa szerinti megoldást kell megtalálnia. Ám ehhez tisztában kell lennünk a kutya tanulási képességével, korához és jelleméhez igazított elvárásokat kell támasztanunk felé. 


Az írásokkal, videókkal szeretném rávezetni a kutyatulajdonosokat, kutyájuk megismerésére, együtt gondolkozásra, új szemlélet kialakítására. 

Aki már felnevelt egy vagy több kutyát, kezdetben kételkedik, nehezen fogadja el, hogy új módszerekkel, körülményesnek tűnő, „felesleges” dolgokat tanítson. Értelmetlennek látja az új kiképzési, nevelési technikákat. Aki meg még sose nevelt kutyát, az meg elveszik a tanácsok erdejében. Sokszor igen lassúnak tűnik a haladás. 

Sok éves kiképzésvezetői tapasztalat, hogy nagyon sokan tiltakoznak a jutalom falat adása ellen. Az ellenérv: ne a falatért „dolgozzon” a kutya, de azért, mert én mondom neki, szeressen engem, értem csinálja meg a feladatokat! 

Az én válaszom ilyenkor röviden: Igen, nem a falatért kell dolgoznia! A folyamat, a tanítás végén, el is hagyhatjuk a jutalomfalatot, de addig igen nagy hasznunkra van. A finom falat ereje! Motiváció és jutalom is egyben. Nyelv, amit jól "tud" a kutya, természetes ösztönei. A szaglás, az evés, a szociális viselkedés, a család, a falka követése. Születése után a szaglás ami ösztönösen vezeti, 11-14 napos kortól lát és a harmadik hét vége felé kezd el hallani. 

Miért ne taníthatná az ember is így ? A szaglásra, a látásra és  a hangra építve , így ebben a sorrendben ! A falat szaga beindítja a cselekvést , a használt kéz , testjelek adják a látványt, a kimondott vezényszavak pedig hallás útján rögződnek. 2011.11. 28.

 


Népszerű írások

Evés, morgás, agreszió

Amikor haza viszel egy kölyökkutyát, az elkövetkező hetek, az megismerkedésről, a játékról, a napi rutin kialakításáról szólnak. Össze kell szokni a kutyával, ki kell alakítani számára az új szabályokat. Ez a nevelés, a szocializáció. Nem bonyolult dolgok ezek, mégis sok embernek gondot okoz, mert sok ellentétes véleményt hall, vagy saját maga is rendelkezik néhány téves elképzeléssel.  Komoly gond és az utóbbi években a legtöbbször előforduló kérdés, probléma, hogy a kölyökkutya morog, hörög és veszélyesen agresszív. Minden fajtánál előfordul, de a rottweilernél sokkal nagyobb figyelmet kapott a kelleténél. Mindenkit rettegéssel tölt el a gondolat, hogy, ha most morog, mi lesz később, ha nagy lesz! Akkor aztán veszélyes kutyává is válik, mert a rottweiler ilyen! Sikerült elbizonytalanítani az embereket és ez a bizonytalanság rossz megoldásukat szül.
Mindenki vagy leakarja győzni a kutyát, letörni, megtörni, hogy később nehogy baj legyen, vagy megnyugtatni, hogy jaj, kutyuskám ezt ne…

Juj, nagyon harap!

Látogatóba jött hozzánk Gerry 4 hónaposan. Zsuzsi gazdinak volt egy mondata, ami egyetlen "hiba" volt, amit a kutyával kapcsolatban mondott. Juj, nagyon harap! Mit tegyek ez ellen? A mások által szokásos tanács helyett, elmondtuk amit mi szoktunk javasolni.  Tenyésztőként, kutyáinkat jól ismerve. Aztán egy blog bejegyzést írtam erről a témáról. Bevezetésnek egy szélsőségesen megfogalmazott kérdést írtam le, több évvel azelőttről.  

Most lesz 8 hetes a kis kutyám lassan két hete, hogy nálam van, próbálom keményen fogni, de nem egyszerű kis kan! Ha valami nem tetszik, neki vissza morog és harap is keményen! Mit lehet ilyenkor tenni, mert gondolom az se jó, ha sűrűn kikap? Persze ez csak játék neki, de félek, hogy később, amikor már erősebben harap, és a fogai is nagyobbak lesznek, akkor majd nem lehet neki ez ügyben parancsolni - idézem a legjellemzőbb vélekedést, a rottweiler kölykök harapási kedvéről. Válaszom erre:
Ebben a korban, még természetes kutya viselkedés, hiszen ha …

Haza vitted a kölyköt

Amikor hazaviszed a kölyköt, meg kell ismertetned az új környezettel, ki kell alakítanod az új életét. Te még nem sokat jelentesz neki, hiába is beszélsz, utasítod, nem fog engedelmeskedni. Mi tenyésztőként egy jellegzetes kattogó hanggal hívjuk a kutyát. Később ehhez kapcsoljuk a nevét.
A kölyökkutya tanítása kezdetben az étkezésekhez kapcsolódik, hiszen döntően eszik, alszik, majd ahogyan nő, fejlődik, eszik, iszik, játszik, ismerkedik, a világgal majd utána alszik. A játék és az ismerkedés a világgal, azaz a tanulás szakasza egyre hosszabb. A te feladatod, kedves gazdi, hogy minden dolgot megtaníts neki. Az ember, a család szabályait te tanítod, az első perctől fogva, hogy hazaviszed a kölyköt! Az első lépés, hogy el kell érned, hogy a hangod jelentsen valamit, ha szólsz, hozzá figyeljen rád! Mielőtt enni kap, mond a nevét, így megtanulja, hogy a nevére érdemes figyelni, mert az jót, kellemes élményt, kaját jelent!  A neve arra szolgál, hogy felhívd a figyelmét arra, hogy szeretnél …

Labda visszahozása

Amikor szívesen játszik, nagyon érdeklődik a labda után, de azzal elszalad, és nem hozza vissza, vagy nem adja át, van egy nagyon egyszerű tipp: Kettő egyforma labdát használjunk. Gurítsuk el az egyiket, a kutya boldogan veti magát a guruló zsákmány után, megszerzi és bekebelezi. Mi ne akarjuk elvenni tőle, de egy közös játékot kínáljunk fel neki. Kezdjünk el a másik labdával játszani, és ha a szájában a másik labdával felénk jőve érdeklődik a másik labda iránt, játszunk tovább a labdánkkal, mintha nem is érdekelne minket, ő mit csinál. Egyszer csak el fogja engedni a saját labdáját és a miénk kerül az érdeklődése középpontjába, amivel mi meg is jutalmazzuk, oda dobjuk neki! Hamar felismeri a szabályt, hogy a játékát nem elszerezni akarjuk, de másikat adunk neki! Ne beszélj eközben a kutyához, el is fordulhatsz! Játssz önfeledten a saját labdáddal! Később, mikor ő maga ajánlja fel a labdát, azaz hozza és köpi ki eléd, már könnyű az "ereszd " vezényszót megtanítani neki. Abb…

Mondom és nem csinálja

Az emberi nyelvet tanítani kell! Pont úgy, mintha mi idegen nyelvet tanulnánk! A kutya képes megtanulni szavakat, de hosszú hónapok, rendszeres foglalkozás kell ehhez. Ám nem a beszéd, irányítja! Főleg nem kölyök korban, alig elválasztva a kutya családjától. Ezért a hármas egység kezdetben: Vezeted az orránál fogva,  vagyis az ételszagával motiválod, kelted fel az érdeklődését, adod a testjeleket, hozzáérsz, mutatod, ránézel, ő visszanéz, és ehhez kapcsolódik a hang, nem a szöveg, de a hangsúly, ami fontos!  Hogyan tanulunk idegen nyelvet? 
Többnyire rámutatunk egy tárgyra és mondjuk a szót, vagy az adott cselekvéshez kapcsoljuk a szót.  Majd ismételjük, memorizáljuk, majd ismételjük és memorizáljuk.  Egészen addig, amíg gondolkozás nélkül, reflexszerűen jön az idegen szó is, a tárgynál, a cselekvésnél.
A KUTYÁNÁL UGYAN ÍGY TANÍTJUK A SZAVAKAT! Megmutatjuk a helyes pozíciót, pontosan ugyan azt ismételjük, amíg reflexszerűvé nem válik a cselekvés.  NAGY különbség, hogy az embernél van h…

Elkerülés, ijedősség, félelem.

A fiatal pár és az ő félős tacskójuk.. Húszas évek elején levő fiatal pár, akik egy  sima szőrű tacskóval jöttek ki az iskolára, hogy valamit tenni kellene , mert a kutya borzasztóan fél és ők kiállításra akarnak járni vele.
A cél az lett volna, hogy tanítsuk a kutyát „ring dresszúrára” . A kutya láthatóan félt, nem mert feljönni a lépcsőn, idegen ember közeledtére elhúzódott , megállt és az istennek se akart tovább menni. A tacskókat asztalon is bírálják, a bíró tapogatja stb.stb. Asztalra téve a kutya remegett, mint a kocsonya és menekült volna el, ha bárki hozzá akart nyúlni. A lány vezette a kutyát, a párja meg asszisztált neki. Tanácsokat osztogatott, hogy hogyan is kell csinálni . A kutya szegény meg láthatóan egészen máshol szeretet volna lenni, de ők csak húzták-vonták és szerették volna megtanítani, hogy ne féljen.
Mert két hét múlva kiállítás és ott fel kell vezetni, de így nem fog díjat kapni, ha fél, pedig olyan szép kutya. Valóban szép kutya volt és valóban szörnyű látv…

Mindig visszatérő kérdések.

Megmutattam, hogy hogyan zajlik egy séta, videóztam az első alkalmat több formában, és azzal indítottam a kölyökkutya blogot is. Azt is megmutattam a soros almoknál, hova jutunk a kölyök nevelésében hétről hétre. Pici videókat készítek több éve, teszem ezt azért, mert mindig szembesülök vele, hogy az emberek zöme, valami egészen mást képzel a kutya viselkedéséről, mint ami a valóság.

Az alomban eltöltött idő és az első hetek a nevelésben egy fehér folt volt a kutyanevelési tanácsok palettáján, pedig ez egy nagyon meghatározó időszak a kölyök életében. Aki tőlünk vesz kutyát, az részletes leírást, segítséget kap, bármikor hozzánk fordulhat tanácsért. Meg is teszi, kérdez, aki elakad, vagy mesél, ha szükségét érzi, hogy örömét is megossza velünk.

2008-tól készítek az alomról videókat, hogy bemutassam, mi zajlik a kennelben, mi történik a kölykök születésétől. Pici "tesztek" készültek először, hogy az ösztönös képességek, eltérő viselkedésjegyek láthatóvá váljanak más számára…