Ugrás a fő tartalomra

Juj, nagyon harap!

Látogatóba jött hozzánk Gerry 4 hónaposan. Zsuzsi gazdinak volt egy mondata, ami egyetlen "hiba" volt, amit a kutyával kapcsolatban mondott. Juj, nagyon harap! Mit tegyek ez ellen? A mások által szokásos tanács helyett, elmondtuk amit mi szoktunk javasolni.  Tenyésztőként, kutyáinkat jól ismerve. Aztán egy blog bejegyzést írtam erről a témáról. Bevezetésnek egy szélsőségesen megfogalmazott kérdést írtam le, több évvel azelőttről.  


Most lesz 8 hetes a kis kutyám lassan két hete, hogy nálam van, próbálom keményen fogni, de nem egyszerű kis kan! Ha valami nem tetszik, neki vissza morog és harap is keményen! Mit lehet ilyenkor tenni, mert gondolom az se jó, ha sűrűn kikap? Persze ez csak játék neki, de félek, hogy később, amikor már erősebben harap, és a fogai is nagyobbak lesznek, akkor majd nem lehet neki ez ügyben parancsolni - idézem a legjellemzőbb vélekedést, a rottweiler kölykök harapási kedvéről.
Válaszom erre:
Ebben a korban, még természetes kutya viselkedés, hiszen ha az alomban marad ezt tanulta volna éppen. Hogyan kell kommunikálni, harcolni, meddig mehet el és mikor kell feladni, azaz visszavonulni. 

Nem kemény kézre van szüksége, de határozott nevelésre, irányításra, amit az ő nyelvén kell elmondani neki.  A "harc" csak még nagyobb harcot szül. Azt, hogy a te szabályaidat tiszteletben kell tartania, most tanulja, ami kb, 4 hónapos koráig elhúzódhat. Ha rosszul teszed, rosszul neveled, még tovább! 

A zsákmányszerzés, játékos harc, a rangsor kialakítása! A szoros kötődés kialakítása az első lépés, biztosítva neki a felszabadult játékot, amit a fajtatársaival játszana! Olyan sokszor leírtam már, hogy unom ismételni, de muszáj.  Nincs miért előre aggódni! Természetes élettani jelenség, amit ebben a korban az anyján és a testvérein gyakorol, ott éli ki, a fogak használatát. A harapás erejét  a játék során tanulja meg szabályozni. 

Harap, és erre a többi kutyától normális kutya reakciót kap. Nem jujgatást és szisszenést, fájdalmas hangot. Sírás, vagy jajgatás is lehet, de ekkor számíthat a többiek további agressziójára! A gyengét el kell távolítani! Ez a határozott kutyaösztön! Amikor a kutya határozottan vissza szól, kiáll "önmagáért", akkor tisztelni fogják az erejét és a rangsor beáll.  Az embernek sincs más dolga, mint kiállni önmagáért, megmutatni a kutyának, hogy ki az erősebb, ki a vezető! 

AZ EMBER, az eszétől, az iránytó képességétől vezető, nem a fizikai erő a döntő! Nem leverni, legyőzni kell a kölyök kutyát. A rottweiler harapási kedvét nem kell megszüntetni, nem kell győzni! A GÁTOLT HARAPÁS négy hónapos korára kialakul, ha nem növeled az agresszióját az állandó korlátozással tiltással, büntetéssel. 

Másik kutyával való játék, labdák, rongyhurkák, hatalmas séták, elterelik a figyelmét a harapdálásról! Leszoktatás után, hogy a bánatban fog munkavizsgán, vagy bármilyen őrző-védő munkában helyt állni?  Hiszen amikor kölyök korában csak arra tanítja az ember, hogy harapni tilos, akkor nem is fogja tudni mikor lehet!
A játékos harc kivitelezéséhez, tudni kell irányítani a kicsi kutyát. Úgy kell játszani, hogy ne legyen dühös, de azért harcoljon és nyerjen! Viszont, ne kerekedjen fölénk!
Ezért nem jó, ha fáj a harapása, mert akkor önkéntelenül is sebezhetők leszünk, egy idő után meg durvák a kölyökkel. Ennek megelőzésére védő kesztyű, vagy egyéb védő ruhában kezdeményezzük ezt a játékot. Jó tudni azt a trükköt hogyan éreztessük a kutyával, hogy mi erősek és céltudatosak vagyunk.

Ez a trükk az anatómia ismerete.
A kutya fej két fő részből áll, a koponya és az orr rész csontjai. Az orr álcsontból és álkapocs csontból áll, ebben vannak a fogak. Az álcsont mozdulatlan, az álkapocs mozog (az álkapocsban vannak az alsó fogak) Ezért ha az álkapocs csontot enyhén lenyomjuk, a kutya nem tud harapni, hiszen felülről nem tud rázárni a kezünkre. Az álcsontot nem tudja akarattal mozdítani, azt csak az ál kapoccsal teheti. 
Szóval játék közben, ha nagyon harap, nem elrángatjuk, elhúzzuk a kezünket, de betoljuk a kutya szájába, enyhén lefele tartva az álkapcsát. Így helyben tartjuk , nem tud csípni , fogát nagyon bele  mélyeszteni a karunkba! Megszűnik a harapás, de lehet, egy picit vergődik, tiltakozik a kutya. Addig tartjuk lent enyhe kényszerrel, amíg megnyugszik, feladja a küzdelmet, akkor gyorsan elengedjük, felállunk, dobunk neki labdát, plüss állatot, hecc bőrt, vagy adunk juti falatot.

Nem hergeljük fel a kutyát, nem feszítjük túl! Csak annyit játszunk ilyent, amíg nálunk az irányítás! Napi egy "harci" játék bőven elég.
Van, hogy minden igyekezetünk ellenére túlpörgetjük a kutyát, nagyon nem akar leállni néhány ilyen huzakodás után. Akkor ott kell hagyni, helyére zárni, küldeni, mert fáradt, azért pörög.

Amikor kutyatársaságba is megy, ezek a játékok már nem szükségesek, hiszen nem kell pótolni semmit.
Hat hónapos kortól, meg a segéd játszhat vele harci játékot, a KUTYAISKOLÁN. A gazdának már nem kell. A gátolt harapás 4 hónapos korra kialakul egyébként, ha jól neveljük.

Népszerű írások

Evés, morgás, agreszió

Amikor haza viszel egy kölyökkutyát, az elkövetkező hetek, az megismerkedésről, a játékról, a napi rutin kialakításáról szólnak. Össze kell szokni a kutyával, ki kell alakítani számára az új szabályokat. Ez a nevelés, a szocializáció. Nem bonyolult dolgok ezek, mégis sok embernek gondot okoz, mert sok ellentétes véleményt hall, vagy saját maga is rendelkezik néhány téves elképzeléssel.  Komoly gond és az utóbbi években a legtöbbször előforduló kérdés, probléma, hogy a kölyökkutya morog, hörög és veszélyesen agresszív. Minden fajtánál előfordul, de a rottweilernél sokkal nagyobb figyelmet kapott a kelleténél. Mindenkit rettegéssel tölt el a gondolat, hogy, ha most morog, mi lesz később, ha nagy lesz! Akkor aztán veszélyes kutyává is válik, mert a rottweiler ilyen! Sikerült elbizonytalanítani az embereket és ez a bizonytalanság rossz megoldásukat szül.
Mindenki vagy leakarja győzni a kutyát, letörni, megtörni, hogy később nehogy baj legyen, vagy megnyugtatni, hogy jaj, kutyuskám ezt ne…

Haza vitted a kölyköt

Amikor hazaviszed a kölyköt, meg kell ismertetned az új környezettel, ki kell alakítanod az új életét. Te még nem sokat jelentesz neki, hiába is beszélsz, utasítod, nem fog engedelmeskedni. Mi tenyésztőként egy jellegzetes kattogó hanggal hívjuk a kutyát. Később ehhez kapcsoljuk a nevét.
A kölyökkutya tanítása kezdetben az étkezésekhez kapcsolódik, hiszen döntően eszik, alszik, majd ahogyan nő, fejlődik, eszik, iszik, játszik, ismerkedik, a világgal majd utána alszik. A játék és az ismerkedés a világgal, azaz a tanulás szakasza egyre hosszabb. A te feladatod, kedves gazdi, hogy minden dolgot megtaníts neki. Az ember, a család szabályait te tanítod, az első perctől fogva, hogy hazaviszed a kölyköt! Az első lépés, hogy el kell érned, hogy a hangod jelentsen valamit, ha szólsz, hozzá figyeljen rád! Mielőtt enni kap, mond a nevét, így megtanulja, hogy a nevére érdemes figyelni, mert az jót, kellemes élményt, kaját jelent!  A neve arra szolgál, hogy felhívd a figyelmét arra, hogy szeretnél …

Labda visszahozása

Amikor szívesen játszik, nagyon érdeklődik a labda után, de azzal elszalad, és nem hozza vissza, vagy nem adja át, van egy nagyon egyszerű tipp: Kettő egyforma labdát használjunk. Gurítsuk el az egyiket, a kutya boldogan veti magát a guruló zsákmány után, megszerzi és bekebelezi. Mi ne akarjuk elvenni tőle, de egy közös játékot kínáljunk fel neki. Kezdjünk el a másik labdával játszani, és ha a szájában a másik labdával felénk jőve érdeklődik a másik labda iránt, játszunk tovább a labdánkkal, mintha nem is érdekelne minket, ő mit csinál. Egyszer csak el fogja engedni a saját labdáját és a miénk kerül az érdeklődése középpontjába, amivel mi meg is jutalmazzuk, oda dobjuk neki! Hamar felismeri a szabályt, hogy a játékát nem elszerezni akarjuk, de másikat adunk neki! Ne beszélj eközben a kutyához, el is fordulhatsz! Játssz önfeledten a saját labdáddal! Később, mikor ő maga ajánlja fel a labdát, azaz hozza és köpi ki eléd, már könnyű az "ereszd " vezényszót megtanítani neki. Abb…

Mondom és nem csinálja

Az emberi nyelvet tanítani kell! Pont úgy, mintha mi idegen nyelvet tanulnánk! A kutya képes megtanulni szavakat, de hosszú hónapok, rendszeres foglalkozás kell ehhez. Ám nem a beszéd, irányítja! Főleg nem kölyök korban, alig elválasztva a kutya családjától. Ezért a hármas egység kezdetben: Vezeted az orránál fogva,  vagyis az ételszagával motiválod, kelted fel az érdeklődését, adod a testjeleket, hozzáérsz, mutatod, ránézel, ő visszanéz, és ehhez kapcsolódik a hang, nem a szöveg, de a hangsúly, ami fontos!  Hogyan tanulunk idegen nyelvet? 
Többnyire rámutatunk egy tárgyra és mondjuk a szót, vagy az adott cselekvéshez kapcsoljuk a szót.  Majd ismételjük, memorizáljuk, majd ismételjük és memorizáljuk.  Egészen addig, amíg gondolkozás nélkül, reflexszerűen jön az idegen szó is, a tárgynál, a cselekvésnél.
A KUTYÁNÁL UGYAN ÍGY TANÍTJUK A SZAVAKAT! Megmutatjuk a helyes pozíciót, pontosan ugyan azt ismételjük, amíg reflexszerűvé nem válik a cselekvés.  NAGY különbség, hogy az embernél van h…

Elkerülés, ijedősség, félelem.

A fiatal pár és az ő félős tacskójuk.. Húszas évek elején levő fiatal pár, akik egy  sima szőrű tacskóval jöttek ki az iskolára, hogy valamit tenni kellene , mert a kutya borzasztóan fél és ők kiállításra akarnak járni vele.
A cél az lett volna, hogy tanítsuk a kutyát „ring dresszúrára” . A kutya láthatóan félt, nem mert feljönni a lépcsőn, idegen ember közeledtére elhúzódott , megállt és az istennek se akart tovább menni. A tacskókat asztalon is bírálják, a bíró tapogatja stb.stb. Asztalra téve a kutya remegett, mint a kocsonya és menekült volna el, ha bárki hozzá akart nyúlni. A lány vezette a kutyát, a párja meg asszisztált neki. Tanácsokat osztogatott, hogy hogyan is kell csinálni . A kutya szegény meg láthatóan egészen máshol szeretet volna lenni, de ők csak húzták-vonták és szerették volna megtanítani, hogy ne féljen.
Mert két hét múlva kiállítás és ott fel kell vezetni, de így nem fog díjat kapni, ha fél, pedig olyan szép kutya. Valóban szép kutya volt és valóban szörnyű látv…

Mindig visszatérő kérdések.

Megmutattam, hogy hogyan zajlik egy séta, videóztam az első alkalmat több formában, és azzal indítottam a kölyökkutya blogot is. Azt is megmutattam a soros almoknál, hova jutunk a kölyök nevelésében hétről hétre. Pici videókat készítek több éve, teszem ezt azért, mert mindig szembesülök vele, hogy az emberek zöme, valami egészen mást képzel a kutya viselkedéséről, mint ami a valóság.

Az alomban eltöltött idő és az első hetek a nevelésben egy fehér folt volt a kutyanevelési tanácsok palettáján, pedig ez egy nagyon meghatározó időszak a kölyök életében. Aki tőlünk vesz kutyát, az részletes leírást, segítséget kap, bármikor hozzánk fordulhat tanácsért. Meg is teszi, kérdez, aki elakad, vagy mesél, ha szükségét érzi, hogy örömét is megossza velünk.

2008-tól készítek az alomról videókat, hogy bemutassam, mi zajlik a kennelben, mi történik a kölykök születésétől. Pici "tesztek" készültek először, hogy az ösztönös képességek, eltérő viselkedésjegyek láthatóvá váljanak más számára…