Ugrás a fő tartalomra

Tiltás, büntetés, korrigálás, megelőzés

Közelünkben levő szabad , beépítetlen helyre mentünk sétálni. 

Felkészülten indulok az útra. Az övtáskában jutalom falat, labda, a cipzáron ott fityeg a klikker, hiszen kombinálom a dicséretet és a motiváció sem egyforma a séta alatt. Plusz hosszú póráz van nálam,  ami az utóbbi időben flexi, mert megtanultam jól használni. 

Ez a terület tőlünk két  utcasaroknyira van, csendes, nem nagy forgalmú utcák. A kertes házakban csak itt ott ugató kutyákkal. Nem először jártunk erre, hiszen rendszeresen sétálgatunk a környéken , csak most más időben, picit más céllal indultunk sétálni és tovább mentünk a tanulásban. 

Tudtam, hogy a grundon el fogom engedni. Részben a behívás gyakorlásaként, részben a "fújj rossz" tanulásaként szabadon, tőlem távolabb. Sajnos a környezetet nem tehetjük tisztává, de rettegésben, aggódásban mégsem élhetünk. Nem lehet „előre” megóvni a kutyát semmilyen balesettől. Nem is úgy kell sétálni, hogy jaj, csak ne egyen meg semmit, jaj csak ne legyen baj. Röviden viszem, mert akkor nem éri el, hibás hozzáállás. 

Minden sétának egyformán kell zajlania! Megkövetelni a helyes pórázon való haladást, a figyelmet felénk, és a fújj rossz tiltószó megtanulását! Csak ott szaglászhat ahol nincs csábító illatú zacskó, zsepi, szemét stb. Nekem kell előre látnom, hogy ott tilos dolog van, amit a kutya nem ehet fel, de arra nem felhívom a figyelmét, felesleges aggódással, hanem már a kutya  „gondolatára” is tiltok! 

Nem képzelem, azt, hogy a kutya már "tudja", hogy azt nem szabad! Tudom, hogy mindig felkelti az érdeklődését az utcán heverő szemét, nem fogja kihagyni, hogy megszagolja, szájába vegye! Egy „szemvillanás,” egy mély szippantás és már mozdulna,de csak mozdulna! Én gyorsabb vagyok és egy erős negatív ingerrel megakadályozom a kísérletet. Fújj rossz dörrentek rá erős hangon és azonnal kezelem a pórázt (rántás, de nem kell leszakítani a fejét, de elég erősnek kell lennie, hogy érezze a kutya az erőt, az akaratomat) a pórázzal fordítom el a fejét, vagy az egész kutyát a csábító dologtól! A kettő egyszerre és egy időben történik, ez két negatív inger, azaz büntetés! 

Késlekedés nélkül azonnal hívom tovább! El kell vezetni az ingertől, ne lássa, ne szagolhassa! Ami nincs az orra előtt, azt nem érzi, nem látja, így elveszti az érdeklődését iránta. Labdával, vagy kedvenc játékkal motiválhatom, terelem a figyelmét a velem való „játékra „.  Inkább rám figyelj, játssz velem, vagy válaszd az én zsebemben , kezemben illatozó finom falatot! 

Így a kutya megtanulja, hogy egy csábító szagú valamit, sokkal jobbra is cserélhet! Ha velem működik együtt, még finomabb, még érdekesebb élményben lesz része. Azt kell megtanulnia mit, tehet, mi az elvárt viselkedés amiért én elégedett vagyok! Amiért jutalmazom! 

Nem arra kell fektetni a hangsúlyt, hogy jaj, ezt ne csináld, hanem arra, hogy ezt csináld, így várom el tőled! 
Egy rövid koncentrált séta után, „odaértünk”, ahol szabadon engedhetem és futkározhat egy nagyot kedvére, elvégezheti a kis és nagy dolgát. 
Fújt a szél, idegen volt a környezet ,szimatolt, kicsit tanácstalanul álldogált, még nem tudta mit tegyen. Labdával oldottam, adtam tudtára, "mutattam meg", hogy szabadon játszhat, sétálhat , ha akar. Ismeri szereti a labdát, azonnal mozdult is. Lefeküdt picit játszott a labdával, de nem kötötte le a figyelmét. Félre fordította a fejét és "belebotlott" egy szagba. Ezt megnézem, gondolta volna ,ha ember lenne, de nem az! Így egyszerűen egy ingerre reagált. 
Ösztönösen rányúlt, szájába vette. Messze voltam tőle, nem láttam mi az, de feltételeztem , hogy szemét, így indultam és közelebb érve elhangzott a tiltó szó. Csattant a hangom fújj rosssz ! 

A hangsúly, a szó, már nem újdonság, fel is kapta a fejét , elengedte amit rágcsált, rám nézett. Odaértem, megjutalmaztam egy falattal, hiszen elengedte a tárgyat! "Végre hajtotta" a feladatot, vezényszóra abbahagyta a tevékenységet ! 
A jóra jutalmaztam, késlekedés nélkül, majd tovább hívtam és ismét jutalmaztam , mert elindult velem. Klikk!Hiszen már kondicionáltam a klikker hangjához! Ott tartunk, hogy a klikk hangja azt jelenti "finom falat következik". 
Tovább sétáltunk. Gyere ki onnan! Gyere! Csak válts irányt,tedd amit kérek kövess !  A nevét mondom, hogy figyeljen rám, majd "mondom" tovább mit tegyen. 

Motiválom, jeleket adok , hogy értse mit szeretnék, ahogy mozdul dicsérem ( klikk, okos), de sétálunk tovább, haladunk. A második gazból kihívásnál,azonnal klikk, amint indul, plusz " közelíts jelet is adok". Ez nem más, mint matatok az övtáskában jutalomfalatért. Odaért klikk, falat. 

Szóval nem megyek bele soha semmilyen küzdelembe! Nem harcolok,nem huzakodok a kutyával, nem kívánom jobb belátásra bírni! Nem megyek az események után, de a nem kívánatos eseményt elkerülöm. Nem lehet egy szemétből esemény! Jelentéktelen momentum! Nem veheted fel, mert én megtiltom és slusz passz! 
Séta tovább, és a "fújj rossz" gyakorlása! Nem bambulok, nem telefonálok,  a kutyával sétálok! 

Ráfigyelek és azonnal korrigálok, ha kell! Eljutottunk oda, hogy figyelmen kívül hagyta a szemeteketDE,nem megtanulta, hogy nem szabad! Egyszerűen megértette, hogy mit várok tőle. Minden újabb csábító szemétnél rám nézett, én mondtam okos, menjünk tovább és haladtunk. Majd pórázra vettem és haza sétáltunk.  Hosszú pórázon ami végig laza volt sose feszült, majd rövidebb pórázon és csak egy kis szakaszon,szabályosan, koncentráltan,láb mellett, falattal megvezetve.

A következő sétánál is így teszünk,én figyelek, korrigálok, tiltok, jutalmazok. Nem gondolom, hogy már megtanulta és tudja, hogy a szemét az veszélyes és nem szabad! 
Büntetek: csattanó, fenyegető hangsúly - mint a felnőtt kutya fenyegető morgása! Ehhez az ismert jelhez kötöm a vezényszót-az emberi nyelven kimondott utasítást. Fontos a hangsúly, hogy a kölyök számára a "jel" ismert legyen, kutyanyelven kimondott!
Dicsérek, jutalmazom a helyes viselkedést! Elsődleges megerősítéssel,falat, másodlagos megerősítéssel=klikk, okos, jól van , elégedett vagyok veled !

FONTOS !  
Az első hónapok alapozták meg,teszik lehetővé, hogy ez nekem ilyen könnyen sikerült. Nem kell megismerkednem a kutyával, hiszen születésétől ismeri a szagom, majd a hangom és bizony nem meglepő számára a korlátozás sem! Az elmúlt évek tapasztalatai rutinossá tettek, a kutyáink képessége is gyors haladást Ígér! Kezdőknek, kevésbé rutinosaknak, azért minden több időt vesz igénybe! Nem szabad feladni ha elsőre, másodikra vagy sokadikra sem sikerül!

A FEJLŐDÉSI FÁZISOK meghatározhatók, egységes minden kutyánál, de ezek a váltások nem feltétlen jelentkeznek feltűnő módon. Pici jelek, ami megmutatja, hogy a kutya önálló megoldásokra törekszik, nem mindig veszi figyelembe, mi mit szeretnénk. Nem azért, mert ellenáll, meg rossz, hanem mert kutya, állat,  és nem ember, meg nem is gyerek!  Még nem tanult meg minden emberi szabályt, csak látszólag "tudja" a dolgokat.
Én szeretem tudni mi miért történik, így mindig keresem a válaszokat, amit rendre meg is találok. Sok írás, komoly szakirodalom van ebben a témában, hiszen sok éve, sokan, tanítanak, nevelnek kutyát, képeznek ki komoly feladatokra. 
Tudományos kutatások is folynak. Ám a józan paraszti ész, a megfigyelés adja az alapot. Nem kell túlbonyolítani, "csak" kutyaként állatként tekinteni az ebünkre.( 2013. 01. 06.) 

Népszerű írások

Evés, morgás, agreszió

Amikor haza viszel egy kölyökkutyát, az elkövetkező hetek, az megismerkedésről, a játékról, a napi rutin kialakításáról szólnak. Össze kell szokni a kutyával, ki kell alakítani számára az új szabályokat. Ez a nevelés, a szocializáció. Nem bonyolult dolgok ezek, mégis sok embernek gondot okoz, mert sok ellentétes véleményt hall, vagy saját maga is rendelkezik néhány téves elképzeléssel.  Komoly gond és az utóbbi években a legtöbbször előforduló kérdés, probléma, hogy a kölyökkutya morog, hörög és veszélyesen agresszív. Minden fajtánál előfordul, de a rottweilernél sokkal nagyobb figyelmet kapott a kelleténél. Mindenkit rettegéssel tölt el a gondolat, hogy, ha most morog, mi lesz később, ha nagy lesz! Akkor aztán veszélyes kutyává is válik, mert a rottweiler ilyen! Sikerült elbizonytalanítani az embereket és ez a bizonytalanság rossz megoldásukat szül.
Mindenki vagy leakarja győzni a kutyát, letörni, megtörni, hogy később nehogy baj legyen, vagy megnyugtatni, hogy jaj, kutyuskám ezt ne…

Juj, nagyon harap!

Látogatóba jött hozzánk Gerry 4 hónaposan. Zsuzsi gazdinak volt egy mondata, ami egyetlen "hiba" volt, amit a kutyával kapcsolatban mondott. Juj, nagyon harap! Mit tegyek ez ellen? A mások által szokásos tanács helyett, elmondtuk amit mi szoktunk javasolni.  Tenyésztőként, kutyáinkat jól ismerve. Aztán egy blog bejegyzést írtam erről a témáról. Bevezetésnek egy szélsőségesen megfogalmazott kérdést írtam le, több évvel azelőttről.  

Most lesz 8 hetes a kis kutyám lassan két hete, hogy nálam van, próbálom keményen fogni, de nem egyszerű kis kan! Ha valami nem tetszik, neki vissza morog és harap is keményen! Mit lehet ilyenkor tenni, mert gondolom az se jó, ha sűrűn kikap? Persze ez csak játék neki, de félek, hogy később, amikor már erősebben harap, és a fogai is nagyobbak lesznek, akkor majd nem lehet neki ez ügyben parancsolni - idézem a legjellemzőbb vélekedést, a rottweiler kölykök harapási kedvéről. Válaszom erre:
Ebben a korban, még természetes kutya viselkedés, hiszen ha …

Haza vitted a kölyköt

Amikor hazaviszed a kölyköt, meg kell ismertetned az új környezettel, ki kell alakítanod az új életét. Te még nem sokat jelentesz neki, hiába is beszélsz, utasítod, nem fog engedelmeskedni. Mi tenyésztőként egy jellegzetes kattogó hanggal hívjuk a kutyát. Később ehhez kapcsoljuk a nevét.
A kölyökkutya tanítása kezdetben az étkezésekhez kapcsolódik, hiszen döntően eszik, alszik, majd ahogyan nő, fejlődik, eszik, iszik, játszik, ismerkedik, a világgal majd utána alszik. A játék és az ismerkedés a világgal, azaz a tanulás szakasza egyre hosszabb. A te feladatod, kedves gazdi, hogy minden dolgot megtaníts neki. Az ember, a család szabályait te tanítod, az első perctől fogva, hogy hazaviszed a kölyköt! Az első lépés, hogy el kell érned, hogy a hangod jelentsen valamit, ha szólsz, hozzá figyeljen rád! Mielőtt enni kap, mond a nevét, így megtanulja, hogy a nevére érdemes figyelni, mert az jót, kellemes élményt, kaját jelent!  A neve arra szolgál, hogy felhívd a figyelmét arra, hogy szeretnél …

Labda visszahozása

Amikor szívesen játszik, nagyon érdeklődik a labda után, de azzal elszalad, és nem hozza vissza, vagy nem adja át, van egy nagyon egyszerű tipp: Kettő egyforma labdát használjunk. Gurítsuk el az egyiket, a kutya boldogan veti magát a guruló zsákmány után, megszerzi és bekebelezi. Mi ne akarjuk elvenni tőle, de egy közös játékot kínáljunk fel neki. Kezdjünk el a másik labdával játszani, és ha a szájában a másik labdával felénk jőve érdeklődik a másik labda iránt, játszunk tovább a labdánkkal, mintha nem is érdekelne minket, ő mit csinál. Egyszer csak el fogja engedni a saját labdáját és a miénk kerül az érdeklődése középpontjába, amivel mi meg is jutalmazzuk, oda dobjuk neki! Hamar felismeri a szabályt, hogy a játékát nem elszerezni akarjuk, de másikat adunk neki! Ne beszélj eközben a kutyához, el is fordulhatsz! Játssz önfeledten a saját labdáddal! Később, mikor ő maga ajánlja fel a labdát, azaz hozza és köpi ki eléd, már könnyű az "ereszd " vezényszót megtanítani neki. Abb…

Mondom és nem csinálja

Az emberi nyelvet tanítani kell! Pont úgy, mintha mi idegen nyelvet tanulnánk! A kutya képes megtanulni szavakat, de hosszú hónapok, rendszeres foglalkozás kell ehhez. Ám nem a beszéd, irányítja! Főleg nem kölyök korban, alig elválasztva a kutya családjától. Ezért a hármas egység kezdetben: Vezeted az orránál fogva,  vagyis az ételszagával motiválod, kelted fel az érdeklődését, adod a testjeleket, hozzáérsz, mutatod, ránézel, ő visszanéz, és ehhez kapcsolódik a hang, nem a szöveg, de a hangsúly, ami fontos!  Hogyan tanulunk idegen nyelvet? 
Többnyire rámutatunk egy tárgyra és mondjuk a szót, vagy az adott cselekvéshez kapcsoljuk a szót.  Majd ismételjük, memorizáljuk, majd ismételjük és memorizáljuk.  Egészen addig, amíg gondolkozás nélkül, reflexszerűen jön az idegen szó is, a tárgynál, a cselekvésnél.
A KUTYÁNÁL UGYAN ÍGY TANÍTJUK A SZAVAKAT! Megmutatjuk a helyes pozíciót, pontosan ugyan azt ismételjük, amíg reflexszerűvé nem válik a cselekvés.  NAGY különbség, hogy az embernél van h…

Elkerülés, ijedősség, félelem.

A fiatal pár és az ő félős tacskójuk.. Húszas évek elején levő fiatal pár, akik egy  sima szőrű tacskóval jöttek ki az iskolára, hogy valamit tenni kellene , mert a kutya borzasztóan fél és ők kiállításra akarnak járni vele.
A cél az lett volna, hogy tanítsuk a kutyát „ring dresszúrára” . A kutya láthatóan félt, nem mert feljönni a lépcsőn, idegen ember közeledtére elhúzódott , megállt és az istennek se akart tovább menni. A tacskókat asztalon is bírálják, a bíró tapogatja stb.stb. Asztalra téve a kutya remegett, mint a kocsonya és menekült volna el, ha bárki hozzá akart nyúlni. A lány vezette a kutyát, a párja meg asszisztált neki. Tanácsokat osztogatott, hogy hogyan is kell csinálni . A kutya szegény meg láthatóan egészen máshol szeretet volna lenni, de ők csak húzták-vonták és szerették volna megtanítani, hogy ne féljen.
Mert két hét múlva kiállítás és ott fel kell vezetni, de így nem fog díjat kapni, ha fél, pedig olyan szép kutya. Valóban szép kutya volt és valóban szörnyű látv…

Mindig visszatérő kérdések.

Megmutattam, hogy hogyan zajlik egy séta, videóztam az első alkalmat több formában, és azzal indítottam a kölyökkutya blogot is. Azt is megmutattam a soros almoknál, hova jutunk a kölyök nevelésében hétről hétre. Pici videókat készítek több éve, teszem ezt azért, mert mindig szembesülök vele, hogy az emberek zöme, valami egészen mást képzel a kutya viselkedéséről, mint ami a valóság.



Az alomban eltöltött idő és az első hetek a nevelésben egy fehér folt volt a kutyanevelési tanácsok palettáján, pedig ez egy nagyon meghatározó időszak a kölyök életében. Aki tőlünk vesz kutyát, az részletes leírást, segítséget kap, bármikor hozzánk fordulhat tanácsért. Meg is teszi, kérdez, aki elakad, vagy mesél, ha szükségét érzi, hogy örömét is megossza velünk.

2008-tól készítek az alomról videókat, hogy bemutassam, mi zajlik a kennelben, mi történik a kölykök születésétől. Pici "tesztek" készültek először, hogy az ösztönös képességek, eltérő viselkedésjegyek láthatóvá váljanak más számár…