Ugrás a fő tartalomra

Jaj, húz, nagyon húz, nem bírok vele! Mit tegyek?

Mi is kell a helyes pórázon vezetés tanításához? Az elhatározás kevés, „tárgyi” feltételek is kellenek hozzá. Megfelelő hosszúságú póráz, a kutyához igazított tempó, rövid utak, melynek végén, szabadon engedhetem, játszik, fut…. majd ismét póráz, majd ismét szabadság….. 
A kölyökkutyával, nem lehet fél órát, vagy órákat kutyagolni, viszonylag laza sétálgatással sem, de feszes szabályos láb mellett haladós meneteléssel meg egyenesen tilos. Abból csak feszültség, idegesség származik, mert a kutya úgyis ellen áll, húzza a pórázt, rágja, ugrál, szabadulni akar és a csontozatának sem tesz jót az erőltetett , mechanikus terhelés! Példának álljon itt Dezsi és Izisz. Ők testvérek és rendszeresen sétálnak, pedig kertes házban lakunk. Testvérek, de nem egyformák így a séta sem egyformán zajlik. Dezsi, lassan szimatolósan halad, Izisz gyors, ide- oda figyelős, „ugrálós” tempóban. 
Ezért Izisz a séták elején hosszú pórázt kapott 5 m-est. Nem kell láb mellett jönnie, csak az irányváltásnál, járda végén, szélén , vagy ha autó jön. Egyébként, mehet előttem, mögöttem, jobbra és balra. Ő a saját szökdécsélős, nyugtalan tempója miatt, mindig hosszú pórázon kezdi a sétát. Majd az első szabadon engedős szaladgálás után gyakoroljuk a rövid pórázon haladást. Utána megint szabadon engedem , majd ismét hosszú pórázt kap, de akkor egy picit korrigálom már. Haladunk a későbbi követelmény felé. (Egy ideje rászoktam a flexi használatára, bár kezdetben utálom póráz volt, de most jól jött.) Még hosszú -hosszú hónapokig gyakorolni fogjuk a helyes sétát, mire eljutunk a kényelmes , összeszedett sétáig! További hónapok után jutunk el a kiképzésig, amikor már alakilag és formailag is kiképezzük, „a lábhoz” vezényszót jelentő vizsgaszintű gyakorlatra.
Ilyen pici korban a lábhoz vezényszó, pont azt jelenti , mint később! Valójában a vezényszót tanítom, így azt a formációt kérem, amit ez a gyakorlat jelent. Baloldalon vezetem, szorosan mellettem, figyelmesen rám nézve, marja a combom vonalában, sem előttem, sem lemaradva, sem keresztbe nem mehet! Pici kutya kb. egy( 1!) percet tud koncentrálni, ezért csak néha és kritikus szakaszokon vezetem így, kezdetben "megvezetéssel".
Na de térjünk vissza a városi sétához. Felkészülten indulunk útnak. Van övtáskám, van zsebem, abban jutalomfalat, labda, csuklómon a klikker, melynek hangját hetekkel ezelőtt kondicionáltam, hiszen rendszeresen használom a jutalmazás egyik eszközeként. Amikor húz, megállok, visszahívom magamhoz, motiválom, jutalmazom, már akkor is dicsérem, ha visszafordul , rám néz, aztán akkor is , visszajön. Csak, ha laza a póráz haladunk tovább. Persze lehet ismét húzni akar, de a húzás kísérletére megállok,  korrigálok. Amikor szólok neki és  figyelmen kívül hagy, adom a jelet akár pórázzal is. Megakasztom, nem engedem továbblépni. Enyhe rántás belefér, ha beledőlve haladni akar tovább. Lassíts - mondom, és amikor nem feszül a póráz már dicsérem is! Hiszen megállt, várt nem ment tovább, ezért dicséret jár! Lépésről lépésre, SÉTÁRÓL, SÉTÁRA, mindig emelve a követelményt tanuljuk a szerintem helyes sétát.  Naponta egyszer sétálni kell ehhez, ám ha háromszor, négyszer is muszáj, akkor is így kell tenni. Akkor rövidebb a tanítási idő, de még így is hónapok mire kényelmes sétálgatás lehet az utcai haladás!
Amikor a kutya gyorsan haladni akar, akkor nem engedetlen, hanem egyre erősebb, egyre aktívabb, egyre nagyobb távolságokat szeretne bejárni!  Kölyökkutya, aki kb. egy éves korára éri el azt a szintet, hogy valóban követelni lehet precíz végrehajtást, amit elképzelünk kényelmes sétának.
A sétákhoz szorosan kapcsolódik a "fújj rossz" vezényszó tanítása, mert az első perctől nem engedem, hogy felegyen bármit is. Rendre megpróbálja mindkettő, de én résen vagyok. Így nem unalmasak a sétáink, bár a mi utcánk viszonylag tiszta, nem szemetes, de azért macska, kutya kaki, csikk, papír zsepi van több.  
Kutyák is ugatnak, vagy nézelődnek és azt is tanuljuk, hogy hagyja figyelmen kívül, ha kérem tőle. Mi két hónap alatt eljutottunk odáig, hogy már csak klikkert viszek, nem kell hosszú póráz Izisznek sem, két méteres póráz elég mindkettőjüknek. 500-600 métert teszünk meg a  grundig. A grundon elengedem, visszajönnek, elengedem visszajönnek. Behívás-gyere ide tanulása. Aztán pórázon haza! Fontos! Egyenként tanulják meg ezeket, nem párban!
Van közös séta, közös autózás is, az egy picit másként zajlik. Szóval a címben feltett kérdésre a válasz: Én úgy tanítom, hogy nem tanítom meg arra, hogy húzzon! Soha nem feszülhet meg úgy a póráz, hogy a kutya minden testi erejét bevetve akarjon előre haladni és nekem más választásom se legyen, mint "lebegni " a póráz másik végén, vagy "letalpalni" kelljen a pórázba kapaszkodva ! "Nem vagyok én Károly bácsi"!Hogyan vezette Károly bácsi Frakkot a mesében? Sehogy! Frakk vezette Károly bácsit, aki libegett a feszülő póráz végén! Frakk és a macskák kedvelt és népszerű rajzfilm, sok generáció nőt fel rajta. Károly bácsit, mint kedves példát szoktuk emlegetni azóta is , mint egy rossz példát a pórázon vezetésre !

Könyv ajánló , képek, ami eligazít picit, lásd is a technikát, ne csak az írás legyen. 



Népszerű írások

Evés, morgás, agreszió

Amikor haza viszel egy kölyökkutyát, az elkövetkező hetek, az megismerkedésről, a játékról, a napi rutin kialakításáról szólnak. Össze kell szokni a kutyával, ki kell alakítani számára az új szabályokat. Ez a nevelés, a szocializáció. Nem bonyolult dolgok ezek, mégis sok embernek gondot okoz, mert sok ellentétes véleményt hall, vagy saját maga is rendelkezik néhány téves elképzeléssel.  Komoly gond és az utóbbi években a legtöbbször előforduló kérdés, probléma, hogy a kölyökkutya morog, hörög és veszélyesen agresszív. Minden fajtánál előfordul, de a rottweilernél sokkal nagyobb figyelmet kapott a kelleténél. Mindenkit rettegéssel tölt el a gondolat, hogy, ha most morog, mi lesz később, ha nagy lesz! Akkor aztán veszélyes kutyává is válik, mert a rottweiler ilyen! Sikerült elbizonytalanítani az embereket és ez a bizonytalanság rossz megoldásukat szül.
Mindenki vagy leakarja győzni a kutyát, letörni, megtörni, hogy később nehogy baj legyen, vagy megnyugtatni, hogy jaj, kutyuskám ezt ne…

Juj, nagyon harap!

Látogatóba jött hozzánk Gerry 4 hónaposan. Zsuzsi gazdinak volt egy mondata, ami egyetlen "hiba" volt, amit a kutyával kapcsolatban mondott. Juj, nagyon harap! Mit tegyek ez ellen? A mások által szokásos tanács helyett, elmondtuk amit mi szoktunk javasolni.  Tenyésztőként, kutyáinkat jól ismerve. Aztán egy blog bejegyzést írtam erről a témáról. Bevezetésnek egy szélsőségesen megfogalmazott kérdést írtam le, több évvel azelőttről.  

Most lesz 8 hetes a kis kutyám lassan két hete, hogy nálam van, próbálom keményen fogni, de nem egyszerű kis kan! Ha valami nem tetszik, neki vissza morog és harap is keményen! Mit lehet ilyenkor tenni, mert gondolom az se jó, ha sűrűn kikap? Persze ez csak játék neki, de félek, hogy később, amikor már erősebben harap, és a fogai is nagyobbak lesznek, akkor majd nem lehet neki ez ügyben parancsolni - idézem a legjellemzőbb vélekedést, a rottweiler kölykök harapási kedvéről. Válaszom erre:
Ebben a korban, még természetes kutya viselkedés, hiszen ha …

Haza vitted a kölyköt

Amikor hazaviszed a kölyköt, meg kell ismertetned az új környezettel, ki kell alakítanod az új életét. Te még nem sokat jelentesz neki, hiába is beszélsz, utasítod, nem fog engedelmeskedni. Mi tenyésztőként egy jellegzetes kattogó hanggal hívjuk a kutyát. Később ehhez kapcsoljuk a nevét.
A kölyökkutya tanítása kezdetben az étkezésekhez kapcsolódik, hiszen döntően eszik, alszik, majd ahogyan nő, fejlődik, eszik, iszik, játszik, ismerkedik, a világgal majd utána alszik. A játék és az ismerkedés a világgal, azaz a tanulás szakasza egyre hosszabb. A te feladatod, kedves gazdi, hogy minden dolgot megtaníts neki. Az ember, a család szabályait te tanítod, az első perctől fogva, hogy hazaviszed a kölyköt! Az első lépés, hogy el kell érned, hogy a hangod jelentsen valamit, ha szólsz, hozzá figyeljen rád! Mielőtt enni kap, mond a nevét, így megtanulja, hogy a nevére érdemes figyelni, mert az jót, kellemes élményt, kaját jelent!  A neve arra szolgál, hogy felhívd a figyelmét arra, hogy szeretnél …

Labda visszahozása

Amikor szívesen játszik, nagyon érdeklődik a labda után, de azzal elszalad, és nem hozza vissza, vagy nem adja át, van egy nagyon egyszerű tipp: Kettő egyforma labdát használjunk. Gurítsuk el az egyiket, a kutya boldogan veti magát a guruló zsákmány után, megszerzi és bekebelezi. Mi ne akarjuk elvenni tőle, de egy közös játékot kínáljunk fel neki. Kezdjünk el a másik labdával játszani, és ha a szájában a másik labdával felénk jőve érdeklődik a másik labda iránt, játszunk tovább a labdánkkal, mintha nem is érdekelne minket, ő mit csinál. Egyszer csak el fogja engedni a saját labdáját és a miénk kerül az érdeklődése középpontjába, amivel mi meg is jutalmazzuk, oda dobjuk neki! Hamar felismeri a szabályt, hogy a játékát nem elszerezni akarjuk, de másikat adunk neki! Ne beszélj eközben a kutyához, el is fordulhatsz! Játssz önfeledten a saját labdáddal! Később, mikor ő maga ajánlja fel a labdát, azaz hozza és köpi ki eléd, már könnyű az "ereszd " vezényszót megtanítani neki. Abb…

Mondom és nem csinálja

Az emberi nyelvet tanítani kell! Pont úgy, mintha mi idegen nyelvet tanulnánk! A kutya képes megtanulni szavakat, de hosszú hónapok, rendszeres foglalkozás kell ehhez. Ám nem a beszéd, irányítja! Főleg nem kölyök korban, alig elválasztva a kutya családjától. Ezért a hármas egység kezdetben: Vezeted az orránál fogva,  vagyis az ételszagával motiválod, kelted fel az érdeklődését, adod a testjeleket, hozzáérsz, mutatod, ránézel, ő visszanéz, és ehhez kapcsolódik a hang, nem a szöveg, de a hangsúly, ami fontos!  Hogyan tanulunk idegen nyelvet? 
Többnyire rámutatunk egy tárgyra és mondjuk a szót, vagy az adott cselekvéshez kapcsoljuk a szót.  Majd ismételjük, memorizáljuk, majd ismételjük és memorizáljuk.  Egészen addig, amíg gondolkozás nélkül, reflexszerűen jön az idegen szó is, a tárgynál, a cselekvésnél.
A KUTYÁNÁL UGYAN ÍGY TANÍTJUK A SZAVAKAT! Megmutatjuk a helyes pozíciót, pontosan ugyan azt ismételjük, amíg reflexszerűvé nem válik a cselekvés.  NAGY különbség, hogy az embernél van h…

Elkerülés, ijedősség, félelem.

A fiatal pár és az ő félős tacskójuk.. Húszas évek elején levő fiatal pár, akik egy  sima szőrű tacskóval jöttek ki az iskolára, hogy valamit tenni kellene , mert a kutya borzasztóan fél és ők kiállításra akarnak járni vele.
A cél az lett volna, hogy tanítsuk a kutyát „ring dresszúrára” . A kutya láthatóan félt, nem mert feljönni a lépcsőn, idegen ember közeledtére elhúzódott , megállt és az istennek se akart tovább menni. A tacskókat asztalon is bírálják, a bíró tapogatja stb.stb. Asztalra téve a kutya remegett, mint a kocsonya és menekült volna el, ha bárki hozzá akart nyúlni. A lány vezette a kutyát, a párja meg asszisztált neki. Tanácsokat osztogatott, hogy hogyan is kell csinálni . A kutya szegény meg láthatóan egészen máshol szeretet volna lenni, de ők csak húzták-vonták és szerették volna megtanítani, hogy ne féljen.
Mert két hét múlva kiállítás és ott fel kell vezetni, de így nem fog díjat kapni, ha fél, pedig olyan szép kutya. Valóban szép kutya volt és valóban szörnyű látv…

Mindig visszatérő kérdések.

Megmutattam, hogy hogyan zajlik egy séta, videóztam az első alkalmat több formában, és azzal indítottam a kölyökkutya blogot is. Azt is megmutattam a soros almoknál, hova jutunk a kölyök nevelésében hétről hétre. Pici videókat készítek több éve, teszem ezt azért, mert mindig szembesülök vele, hogy az emberek zöme, valami egészen mást képzel a kutya viselkedéséről, mint ami a valóság.

Az alomban eltöltött idő és az első hetek a nevelésben egy fehér folt volt a kutyanevelési tanácsok palettáján, pedig ez egy nagyon meghatározó időszak a kölyök életében. Aki tőlünk vesz kutyát, az részletes leírást, segítséget kap, bármikor hozzánk fordulhat tanácsért. Meg is teszi, kérdez, aki elakad, vagy mesél, ha szükségét érzi, hogy örömét is megossza velünk.

2008-tól készítek az alomról videókat, hogy bemutassam, mi zajlik a kennelben, mi történik a kölykök születésétől. Pici "tesztek" készültek először, hogy az ösztönös képességek, eltérő viselkedésjegyek láthatóvá váljanak más számára…