Ugrás a fő tartalomra

Gyakran ismételt kérdések

Az első hat hónap folyamatos tanulással, a gazdához való kötödés kialakításával telik! Ne hanyagold el! Ne halogasd, hogy majd ráér! Most még könnyedén formálhatod, alakíthatod. Együttműködő, készséges, de ha magára hagyod, várod, hogy fel nőljön, mint a „gomba” , fizikailag nehezebb lesz. Nagy lesz, erős lesz, saját utakon akar járni és az bizony megizzaszt.
1. Az első kulcskérdés hogyan lesz  szobatiszta?
tipp: a szobatisztaságra nevelésnél kihasználjuk azt a tényt, hogy a kutya az alvó helyére nem piszkít. Biztosak lehetünk benne, hogy alvás és ébredés után 10 percen belül pisil és kakil. Ezért, minden alvás és ébredés után, rögtön vigyük ki a szabadba. Várjuk meg, majd dicsérjük, amikor elvégzi kinn a dolgát! Ha ügyesen csináljuk, a kutya néhány nap után jelzi, hogy „kint dolga van” Figyelem! 1-2 óránként, majd 3-4 óránként biztosan ki kell vinni a 8 hetes, három, 4 hónapos kutyát is. Igaz ez a kennel vagy kert” tisztaságra „is. Ha azt szeretnénk, hogy máshol is elvégezze a dolgát, a séta alkalmával ki kell várni míg pisil, vagy kakil és jól megdicsérni.
2. Hogyan tudom sétáltatni ? 
Nyakörv, pórázhoz szoktatás
tipp: már egészen pici korban 6-8 hetesen elkezdhetjük. Könnyű, laza textil nyakörvet, pórázt használjunk ehhez. Először a nyakörvet tegyük rá étkezés előtt,majd a pórázt is, amit akár a földön is húzhat kezdetben. Az éhes kölyök az evéssel lesz elfoglalva, így szinte észrevétlenül hozzászokik a nyakörvhöz, pórázhoz, ami így már a kezdetektől pozitív élménnyel kapcsolódik össze. Amikor elmulasztottuk ezt az időszakot, az elv ugyan ez. Játékkal vonjuk el a kutya figyelmét a nem szeretem nyakörvtől.
3. Mikor sétálhatunk? A második oltás után és nem hónapokkal később fogunk hozzá!
tipp:
Jutalomfalattal, kedvenc játékkal felszerelkezve vegyük rá, hogy pórázba feszülés nélkül, önként és dalolva kövessen minket. Figyelem! Ne mi őt! Csak akkor haladhatunk előre, ha a póráz laza és mi irányítjuk az eseményt, nem a kutya. Nincs helye rángatásnak, pániknak. 

Türelmesen, a kutyát motiválva, jutalmazva vegyük rá, hogy mellettünk haladjon.
A városban nehéz szabadon futkározásra való helyet találni, ezért a flexi póráz hasznos lehet, de mindenképpen előbb a szabályos pórázon haladást tanítsuk, majd utána engedjük bóklászni, szimatolni. A kutya vezetésének helyes módja az, hogy a kutya mindig a bal oldalunkon van. Amikor a nyakörv és a póráz viselése már természetes neki, akkor induljunk egy kisebb sétára, majd egyre nagyobb távolságra. A fenti két képen látható séta, a jól megtanult pórázon vezetés gyakorlata a városi sétához. Pórázon vezetés ( vezényszava: lábhoz ) A vizsgarend szerinti kivitelezést másként kérik és kicsit másként tanítjuk és nem ovis korban követelünk szabályos láb mellett haladást több utca hossznyit! 
Nagyon vehemens, figyelmetlen, erőszakos, rosszul szocializált kutyánál, speciális technikák vannak, ahhoz, amit a kutya megkíván kell igazítani a tanítás módját. Kérj segítséget gyakorlott kutyástól!
4.Játékból elhívás, Behívás 
(vezényszava: gyere,)  vagy  hozzám- ennél a vezényszónál viszont ügyelni kell a kivitelezésre, mert a vizsgarend szerint , annak a gyakorlatnak pontos formai követelménye van.

Napi feladat, rendszeres sétát igényel.
A városban a legeslegfontosabb a biztos behívás, bárhol, bármikor, bárhonnan. Ezért a pici kutyával ezt hangsúlyosan gyakoroljuk. Előbb négyszemközt, majd fokozatosan egyre több és több elvonó inger mellett. De én nem merem elengedni, hangzik a válasz legtöbbször. Pedig muszáj! E - nélkül nem tudja megtanulni. 
Amikor bizonytalanok vagyunk: Válasszunk a behívás tanulásához, olyan időszakot, amikor nincs körülöttünk semmilyen zavaró tényező. Tágas terület, forgalomtól távol, bekerített kutyafuttató a legjobb hely a gyakorláshoz. Elengedjük játszani, majd egy kis idő múlva hívjuk magunkhoz. A pici kutya még meglévő követési ösztönét kihasználva, kedves szóval hívjuk, csalogatjuk magunk felé. Gyere, gyere, gyere..... Ha, vonakodna, ne felé menjünk, picit forduljunk el , tegyünk, úgy mintha magára hagynánk. Lelkesen szaladni fog utánunk. Amikor hozzánk ér, kezdetben guggoljunk le hozzá, dicsérjük, finom falattal jutalmazzuk.
Itt a képen én már felálltam és a később megtanulandó gyakorlat szerinti pózban, magam előtt ültettem. A kicsi kutya nálunk született, így két hónapos előnyben vagyok az "új" gazdákhoz képest, hamarabb előre léphettem. Kezdetben azért kell leguggolni, hogy lássa az arc mimikánkat, a szemünket, lássa, hogy barátságosak, kedvesek vagyunk.
Amikor elmulasztottuk pici korban tanítani, gyakorolni a behívást , nagyobb kutya tanításánál is ez az elv, de ott tíz méteres pórázt használunk, mert ott már korrigálni kell egy helytelen viselkedést. Ha hívásra a kutya vonakodna felénk jönni, a pórázkezelésével segítünk neki a helyes irány megtalálásában. Majd ha, elindul felénk kedvesen biztatjuk, amint hozzánk ér dicsérjük, falattal, vagy játékkel jutalmazzuk. Ezt a technikát alkalmazzuk kutyák között is. Mivel sok a kutya, sok az elvonó inger, hagyunk időt a játékra nem hívjuk el szinte azonnal amikor elengedtük.
Úgy is gyakorolhatjuk, hogy a gazdi eltávolodik, a segítő tartja addig a kutyát, majd hívásra engedi a gazdához futni. A hozzám vezényszóhoz, mint minden vezényszóhoz, ami vizsgarendszerű kiképzésnél használatos, tartozik egy elvárt formai elem, ahogy kivitelezni kell a gyakorlatot. Ezért van kiemelve , hogy a gyakorlathoz milyen vezényszó tartozik.  Az óvodás korban, még nem a vezényszóra, a kiképzésre fordítjuk a hangsúlyt! Magunkhoz hívásnál, gyere hozzám a szó amivel hívjuk. Nálam két feladat, hogy gyere felém, vagy gyere hozzám! Ha azt mondom gyere, csak irány kell változtatnia, ha azt mondom gyere hozzám , akkor minden esetben szorosan hozzám kell jönnie és mellettem maradni amíg tovább nem engedem.
5.Mit taníthatunk még ?  
Az egész élet, az ember felállította szabályok megértése, megismerése, maga a tanulás a kölyök kutya számára, de van néhány gyakorlat amit taníthatunk ilyen pici korban is.
a:) Leül (vezényszava:  ül)

 
Amikor túl messze van a falat a temperamentumos kicsi kutya, ugrál, mászik , mindent elkövet, hogy a falathoz jusson! Ne késztessük erre ! A kezünk, a testjeleink használatával segítsük a kutyát !


tipp: Vegyünk a kezünkbe egy finom falatot, és felhívjuk rá a kutya figyelmét. Amint megpróbálja elérni, nyúl felé, a feje fölé tartjuk, oly módon, hogy ne érhesse el, de lássa. Az eredménytelennek bizonyuló próbálkozások során a kutya előbb-utóbb leül, tekintetét a falatra, kezünkre szegezve. Ebben a pillanatban a vezényszó elhangzásával egy időben oda adjuk neki az áhítat tárgyát, a falatot. Ugyan így járunk el, ha a kedvenc játékával szeretnénk motiválni.

b:)Lefekszik (vezényszava: fekszik vagy feküdj)
tipp: Ha már tud, „ül” vezényszóra ülni, ebből is taníthatjuk, a fekszik tanítását. Zárt kézben jutalomfalattal megpróbáljuk fekvő pozícióba csalni a kutyát, Amint lefekszik, kinyitjuk a tenyerünket és megjutalmazzuk a kutyát, közben határozott hangon mondjuk a fekszik vezényszót.
c:) Akadály ugrás:( vezényszava : akadály)



tipp: Pici, könnyen ugorható, a kutya méretének megfelelő akadállyal kezdjük, majd ahogy nő emeljük a magasságot. Kedvenc játék, jutalomfalat követésével ugrani fog, ha nincs alkalma kikerülni az akadályt. Amint átugrotta, dicsérjük, jutalmazzuk játékkal. Ha kell, ugorjunk vele, vagy használjunk nyakörvet, pórázt, de csak a kormányozáshoz. Semmi esetben sem lehet kényszerítő eszköz fiatal kutyánál.
d:) Létra: vezényszava: létra)

tipp:Türelmesen, könnyű pórázzal , motivációval vezetjük fel a kutyát. Falat, játék, víz, biztató hang. Nagyom ügyelünk, hogy a kutya ne ugorjon, ne essen le! Fiatal kutyánál nem kell siettetni a folyamatot , ha első alkalommal nem menne .

e:) Kúszó:( vezényszava:kúszik)

tipp:Falattal, labdát előre gurítva próbálkozunk. Nagytestű kutyánál, előbb a fekvést , majd utána szépen falatonként araszolva csalogatjuk. Erőszaknak nincs helye! Mindet meg tud oldani a kutya, ha időt adunk rá. ( van, hogy át kell billenteni a kutyát a pánikból, de azt csak a legvégső esetben, az iskolás korban felügyelettel, nagy körültekintéssel. 
f:) Labda visszahozása: (vezényszava: apport ,hozd)
Amikor szívesen játszik , nagyon érdeklődik a labda után, de azzal elszalad és nem hozza vissza, vagy nem adja át pici trükköt alkalmazunk. tipp: kettő egyforma labdát használjunk. Gurítsuk el az egyiket, a kutya boldogan veti magát a guruló zsákmány után, megszerzi és bekebelezi. Mi ne akarjuk elvenni tőle, de egy közös játékot kínálunk fel neki. Kezdjünk el a másik labdával játszani, és ha a szájában a másik labdával felénk jőve érdeklődik a másik labda után, játszunk tovább vele. Egyszer csak el fogja engedni a saját labdáját és a miénk kerül az érdeklődése középpontjába, amivel mi meg is jutalmazzuk, oda dobjuk neki. Hamar felismeri a szabályt, hogy a játékát nem elszerezni akarjuk, de másikat adunk neki. Ehhez már könnyű az ereszd vezényszót megtanítani.
g:) Pacsi (vezényszava: pacsi vagy köszön)
tipp: ültesd le, vedd rá, hogy az egyik mancsát a kezedbe tegye, azonnal jutalmazd meg finom falattal, dicsérettel, majd kösd hozzá a vezényszót is mondd neki hogy PACSI! Ismételd meg vele naponta többször. Ez csak egy lehetséges trükk tanítása, lehet mást is. Csak legyen feladat, amit megtaníthatsz és büszkélkedhetsz pl: ha nem ugrik akadályt, vagy csak jópofának tartod.

Népszerű írások

Evés, morgás, agreszió

Amikor haza viszel egy kölyökkutyát, az elkövetkező hetek, az megismerkedésről, a játékról, a napi rutin kialakításáról szólnak. Össze kell szokni a kutyával, ki kell alakítani számára az új szabályokat. Ez a nevelés, a szocializáció. Nem bonyolult dolgok ezek, mégis sok embernek gondot okoz, mert sok ellentétes véleményt hall, vagy saját maga is rendelkezik néhány téves elképzeléssel.  Komoly gond és az utóbbi években a legtöbbször előforduló kérdés, probléma, hogy a kölyökkutya morog, hörög és veszélyesen agresszív. Minden fajtánál előfordul, de a rottweilernél sokkal nagyobb figyelmet kapott a kelleténél. Mindenkit rettegéssel tölt el a gondolat, hogy, ha most morog, mi lesz később, ha nagy lesz! Akkor aztán veszélyes kutyává is válik, mert a rottweiler ilyen! Sikerült elbizonytalanítani az embereket és ez a bizonytalanság rossz megoldásukat szül.
Mindenki vagy leakarja győzni a kutyát, letörni, megtörni, hogy később nehogy baj legyen, vagy megnyugtatni, hogy jaj, kutyuskám ezt ne…

Juj, nagyon harap!

Látogatóba jött hozzánk Gerry 4 hónaposan. Zsuzsi gazdinak volt egy mondata, ami egyetlen "hiba" volt, amit a kutyával kapcsolatban mondott. Juj, nagyon harap! Mit tegyek ez ellen? A mások által szokásos tanács helyett, elmondtuk amit mi szoktunk javasolni.  Tenyésztőként, kutyáinkat jól ismerve. Aztán egy blog bejegyzést írtam erről a témáról. Bevezetésnek egy szélsőségesen megfogalmazott kérdést írtam le, több évvel azelőttről.  

Most lesz 8 hetes a kis kutyám lassan két hete, hogy nálam van, próbálom keményen fogni, de nem egyszerű kis kan! Ha valami nem tetszik, neki vissza morog és harap is keményen! Mit lehet ilyenkor tenni, mert gondolom az se jó, ha sűrűn kikap? Persze ez csak játék neki, de félek, hogy később, amikor már erősebben harap, és a fogai is nagyobbak lesznek, akkor majd nem lehet neki ez ügyben parancsolni - idézem a legjellemzőbb vélekedést, a rottweiler kölykök harapási kedvéről. Válaszom erre:
Ebben a korban, még természetes kutya viselkedés, hiszen ha …

Haza vitted a kölyköt

Amikor hazaviszed a kölyköt, meg kell ismertetned az új környezettel, ki kell alakítanod az új életét. Te még nem sokat jelentesz neki, hiába is beszélsz, utasítod, nem fog engedelmeskedni. Mi tenyésztőként egy jellegzetes kattogó hanggal hívjuk a kutyát. Később ehhez kapcsoljuk a nevét.
A kölyökkutya tanítása kezdetben az étkezésekhez kapcsolódik, hiszen döntően eszik, alszik, majd ahogyan nő, fejlődik, eszik, iszik, játszik, ismerkedik, a világgal majd utána alszik. A játék és az ismerkedés a világgal, azaz a tanulás szakasza egyre hosszabb. A te feladatod, kedves gazdi, hogy minden dolgot megtaníts neki. Az ember, a család szabályait te tanítod, az első perctől fogva, hogy hazaviszed a kölyköt! Az első lépés, hogy el kell érned, hogy a hangod jelentsen valamit, ha szólsz, hozzá figyeljen rád! Mielőtt enni kap, mond a nevét, így megtanulja, hogy a nevére érdemes figyelni, mert az jót, kellemes élményt, kaját jelent!  A neve arra szolgál, hogy felhívd a figyelmét arra, hogy szeretnél …

Labda visszahozása

Amikor szívesen játszik, nagyon érdeklődik a labda után, de azzal elszalad, és nem hozza vissza, vagy nem adja át, van egy nagyon egyszerű tipp: Kettő egyforma labdát használjunk. Gurítsuk el az egyiket, a kutya boldogan veti magát a guruló zsákmány után, megszerzi és bekebelezi. Mi ne akarjuk elvenni tőle, de egy közös játékot kínáljunk fel neki. Kezdjünk el a másik labdával játszani, és ha a szájában a másik labdával felénk jőve érdeklődik a másik labda iránt, játszunk tovább a labdánkkal, mintha nem is érdekelne minket, ő mit csinál. Egyszer csak el fogja engedni a saját labdáját és a miénk kerül az érdeklődése középpontjába, amivel mi meg is jutalmazzuk, oda dobjuk neki! Hamar felismeri a szabályt, hogy a játékát nem elszerezni akarjuk, de másikat adunk neki! Ne beszélj eközben a kutyához, el is fordulhatsz! Játssz önfeledten a saját labdáddal! Később, mikor ő maga ajánlja fel a labdát, azaz hozza és köpi ki eléd, már könnyű az "ereszd " vezényszót megtanítani neki. Abb…

Mondom és nem csinálja

Az emberi nyelvet tanítani kell! Pont úgy, mintha mi idegen nyelvet tanulnánk! A kutya képes megtanulni szavakat, de hosszú hónapok, rendszeres foglalkozás kell ehhez. Ám nem a beszéd, irányítja! Főleg nem kölyök korban, alig elválasztva a kutya családjától. Ezért a hármas egység kezdetben: Vezeted az orránál fogva,  vagyis az ételszagával motiválod, kelted fel az érdeklődését, adod a testjeleket, hozzáérsz, mutatod, ránézel, ő visszanéz, és ehhez kapcsolódik a hang, nem a szöveg, de a hangsúly, ami fontos!  Hogyan tanulunk idegen nyelvet? 
Többnyire rámutatunk egy tárgyra és mondjuk a szót, vagy az adott cselekvéshez kapcsoljuk a szót.  Majd ismételjük, memorizáljuk, majd ismételjük és memorizáljuk.  Egészen addig, amíg gondolkozás nélkül, reflexszerűen jön az idegen szó is, a tárgynál, a cselekvésnél.
A KUTYÁNÁL UGYAN ÍGY TANÍTJUK A SZAVAKAT! Megmutatjuk a helyes pozíciót, pontosan ugyan azt ismételjük, amíg reflexszerűvé nem válik a cselekvés.  NAGY különbség, hogy az embernél van h…

Elkerülés, ijedősség, félelem.

A fiatal pár és az ő félős tacskójuk.. Húszas évek elején levő fiatal pár, akik egy  sima szőrű tacskóval jöttek ki az iskolára, hogy valamit tenni kellene , mert a kutya borzasztóan fél és ők kiállításra akarnak járni vele.
A cél az lett volna, hogy tanítsuk a kutyát „ring dresszúrára” . A kutya láthatóan félt, nem mert feljönni a lépcsőn, idegen ember közeledtére elhúzódott , megállt és az istennek se akart tovább menni. A tacskókat asztalon is bírálják, a bíró tapogatja stb.stb. Asztalra téve a kutya remegett, mint a kocsonya és menekült volna el, ha bárki hozzá akart nyúlni. A lány vezette a kutyát, a párja meg asszisztált neki. Tanácsokat osztogatott, hogy hogyan is kell csinálni . A kutya szegény meg láthatóan egészen máshol szeretet volna lenni, de ők csak húzták-vonták és szerették volna megtanítani, hogy ne féljen.
Mert két hét múlva kiállítás és ott fel kell vezetni, de így nem fog díjat kapni, ha fél, pedig olyan szép kutya. Valóban szép kutya volt és valóban szörnyű látv…

Mindig visszatérő kérdések.

Megmutattam, hogy hogyan zajlik egy séta, videóztam az első alkalmat több formában, és azzal indítottam a kölyökkutya blogot is. Azt is megmutattam a soros almoknál, hova jutunk a kölyök nevelésében hétről hétre. Pici videókat készítek több éve, teszem ezt azért, mert mindig szembesülök vele, hogy az emberek zöme, valami egészen mást képzel a kutya viselkedéséről, mint ami a valóság.

Az alomban eltöltött idő és az első hetek a nevelésben egy fehér folt volt a kutyanevelési tanácsok palettáján, pedig ez egy nagyon meghatározó időszak a kölyök életében. Aki tőlünk vesz kutyát, az részletes leírást, segítséget kap, bármikor hozzánk fordulhat tanácsért. Meg is teszi, kérdez, aki elakad, vagy mesél, ha szükségét érzi, hogy örömét is megossza velünk.

2008-tól készítek az alomról videókat, hogy bemutassam, mi zajlik a kennelben, mi történik a kölykök születésétől. Pici "tesztek" készültek először, hogy az ösztönös képességek, eltérő viselkedésjegyek láthatóvá váljanak más számára…