Ugrás a fő tartalomra

A hangod jelentsen valamit.

Nevelés az első naptól kezdve, hogy hazavitted. 

1.Először jó kapcsolatot kell kialakítani a kutyával. El kell érned, hogy a hangod jelentsen valamit.  Ha szólsz neki, az egy közös játék, kellemes tevékenység ígérete legyen. A kötődés kialakítása számodra most kezdődik, hogy hazavitted. A kutya még nem tudja, hogy te vagy a gazdája, ő csak a változást, az idegen szagokat, hangokat, másfajta elvárásokat érzékeli. Neked kell őt kormányozni, nevelni, kialakítani az új szabályokat!A napi rutin, amit az eddig kialakult biológiai órája diktál, legyen a vezérfonal. Evés, ivás, alvás, emésztés, ürítés egy meghatározott rend szerint zajlik. Felébred, pisil, megy, néhány kört, szimatol, kakil, vagy enni akar, attól függ, mit diktál a szervezete. Ébredés után az első tíz percben biztos, hogy a kis és nagy dolgát elvégzi. Olyan körülményt kell teremteni, hogy a kívánt helyen, az alvóhelyétől távol, no meg ne is a lakásban végezze el a dolgát!  Ez a szobatisztaságra nevelés! Érdemes jól tanítani, 1-két óránként lehetőséget biztosítani, hogy a majdan kívánt helyen végezze el a dolgát, ami után nagy dicséretet kap. Magasabb frekvencián hangzó szavak: ügyes, okos, jó kellemes érzetet keltenek a kutyában, ezért így dicsérjük.

2.A tanításról írtam már, ide csak egy mondat emlékeztetőnek. 
"Születése után a szaglás, ami ösztönösen vezeti, 11-14 napos kortól lát, a harmadik hét vége felé kezd, el hallani Miért ne taníthatná az ember is így? A szaglásra, a látásra és a hangra építve, így ebben a sorrendben! A falat szaga beindítja a cselekvést, a kéz, testjelek adják a látványt, a kimondott vezényszavak pedig hallás útján rögződnek”. 
Etetés, itatás nyakörv, pórázhoz szoktatás, szobatisztaságra nevelés mellett, taníthatod is, a majdani kiképzés alapjait lerakhatod. Egyszerű feladatok gyakorlásával kezdheted otthon, a lakásban, kertben, de ezek pár perces, laza és örömöt adó játékos foglalkozások legyenek, sok-sok dicsérettel. "A hangod jelentsen valamit” csak akkor beszélj, ha kell és pont annyit, amire szükség van. A kevesebb néha több. Ebben az esetben a "kevesebb" biztosan jó megoldás. A körmondatokból, semmit nem fog megérteni és megtanulni, bár érdeklődve, figyelmesen nézni fog. Ha szerencséd van, pont eltaláljátok egymás igényeit.

3. Elsőként azt gyakoroljátok, hogy rád nézzen, rád figyeljen, ha szólsz hozzá.  A koncentráció kialakítása, a figyelem fenntartása később is fontos lesz.  Mond a nevét, ha rád néz és rád figyel, jutalmazd. Kezdetben egy rövid pillantásért, szemvillanásért is jutalom jár! Falat+szó+simogatás együtt! Figyelem felkeltő, kicsit magasabb hangfrekvencián szólj hozzá, ez a kicsi kutyában pozitív érzést kelt, bár fogalma sincs, mit mondasz neki. Mindig vacsora előtt, étkezés előtt gyakorolj, akkor célt is érsz a jutalomfalattal. 
Ha nem annyira éhes, egy kedvenc játéka lehet a jutalom. Guruló labda, megmozgatott plüss állat, más textil játékok remek tárgyak ehhez.  Mozgó, életre kelő zsákmányjátékoknak hívjuk ezeket, ami a kutya zsákmányszerző ösztönét kapcsolja be. Nyugodt körülmények között gyakorolj, ne legyen ott csak te meg a kutya. Aztán nehezítheted a dolgotokat azzal, hogy egy vagy több családtag közelében is gyakorolsz. Később a forgalmas utcán még nagyobb elvonó inger mellet is gyakorolhatsz.Tanítsd meg a kutyát arra, hogy egy szóra, jelre (figyelj, psszzz) mindig rád figyeljen, bármilyen érdekes dolog is történik körülötte! Nagy hasznát veszed később!

4. Amikor a nevére mindig rád figyel, tovább léphetsz, taníts feladatokat, figyelj-nézz a szemembe, ül, fekszik, áll, vársz. Használhatsz nyakörvet és pórázt is, az otthoni gyakorláshoz, mert így mindkettőhöz hozzászokik, azaz nem szokik le róla. 
A pórázzal magad mellett tarthatod, DE fontos, HOGY TUDD ez csak a korrigálás eszköze, nem a kényszerítésé és nem a büntetésé! Lazán a kézben vagy a földre dobva használhatod. Amikor otthon már jól megy, kérd ugyan ezt a rövid figyelmet a kapun kívül, majd a forgalmasabb utcán is. Akkor, amikor meglát egy kutyát és izgalomba jön, szólj hozzá, irányítsd a figyelmét magadra! Nem sikerül? Fordulj el ellenkező irányba, úgy kérd tőle, hogy rád nézzen és rád koncentráljon! Vagy csak egyszerűen határozottan sétálj tovább, a kutya figyelmét magadra, vagy a motivációs tárgyra vonva! Türelem, türelem és sok gyakorlás. (napi húsz perc, egy héten át, már komoly előrelépést hoz) Nem kell lelkendezve felhívni a figyelmét a másik kutyára , mindenáron ismerkedni sem kell ! Eldöntheted, hogy ismerkedés lesz, de mindig te indítod az akciót, nem a kutya! Előbb a gazdák ismerkednek , majd utána a kutyák ! 

5. Ezek, jól kivitelezve, mindkettőtöknek remek „játékok”, kapcsolat alakítás. A közös "ház" szabály kialakításához, sok ilyen kicsi lépésen át vezet az út!  

6. Bármennyire is jól sikerülnek ezek, ez nem lesz „egy életre szóló megtanulás”. Ahhoz még sok -sok hónap kell, a szabálykövetés elfogadása után, a következő lépés a " kiképzés"  Amikor a feladatok egy szóra történő végrehajtását tanítjuk, rögzítjük, kondicionáljuk a feladatokat
Az első fél év az alapozás, a szoros kötődés kialakítása, a második félév az addig tanultak rögzítése, plusz faladatok tanulása, szocializáció ezerrel. Majd egy éves kor fölött jön a tényleges kiképzés, amikor már forma gyakorlatokat is megkövetelünk!

7.Mindig és mindig ismételni kell! Naponta következetesen irányítani kell a kutyát! Amikor nem tanítod "semmire " akkor is tanítod! Akkor arra, hogy nincsenek szabályok, nincsenek követelmények. Csak él, mint Marci hevesen, az őt érő ingerek hatására, " ösztönösen " kutyaként viselkedik, csakhogy mindezt irányítás nélkül teszi. Ennek biztosan nem örülsz egy idő után, mert kényelmetlen lesz, hogy kritikus helyzetekben nem tudod irányítani, unalmában rág, ás, rombol, ugrál, ugat, agresszív, fellök, nem hallgat rád hiába beszélsz.

8.Ne hivatkozz a gyerekkorára, amiért nem neveled! Természetben élő állatként se maradna irányítás nélkül! A kutya családokban is vannak szabályok, amit a kölyökkutyának szigorúan be kell tartania, ezt az apja, anyja tanítja és kéri számon tőle!   Az ember szabályait, csak az ember taníthatja! 

9.Pont, mint a gyereknél! Formálod, alakítod, neveled, tanítod, majd számon kérsz, feladatok elé állítod, biztosítod a sportolást, a szórakozást, a játékot.  Mindig a korának megfelelően!
Mit szeret a kicsi kutya, mi a játék, a szórakozás számára? Vándorolni, területeket bejárni, szimatolni, keresgélni, futkározni kutya társakkal. (nem minden kutyával, de azzal, aki neki szimpatikus és az ő korosztálya)

10.Nagy segítség lehet a korai formáláshoz, ha megismerkedsz a klikker képzés technikájával. Nem a klikker, mint eszköz, de az ehhez kapcsolódó szemléletmód lényeges elem.

11.Pozitív megerősítés, jutalmazás, következetesség, világosan meghúzott határok, a kutyára való odafigyelés a siker záloga!

12.Tanulni kell ehhez mindenkinek, nyitottnak kell lenni az újra, mert sokan jártak már előttünk ezen az úton és le is írták a tapasztalataikat.

Népszerű írások

Evés, morgás, agreszió

Amikor haza viszel egy kölyökkutyát, az elkövetkező hetek, az megismerkedésről, a játékról, a napi rutin kialakításáról szólnak. Össze kell szokni a kutyával, ki kell alakítani számára az új szabályokat. Ez a nevelés, a szocializáció. Nem bonyolult dolgok ezek, mégis sok embernek gondot okoz, mert sok ellentétes véleményt hall, vagy saját maga is rendelkezik néhány téves elképzeléssel.  Komoly gond és az utóbbi években a legtöbbször előforduló kérdés, probléma, hogy a kölyökkutya morog, hörög és veszélyesen agresszív. Minden fajtánál előfordul, de a rottweilernél sokkal nagyobb figyelmet kapott a kelleténél. Mindenkit rettegéssel tölt el a gondolat, hogy, ha most morog, mi lesz később, ha nagy lesz! Akkor aztán veszélyes kutyává is válik, mert a rottweiler ilyen! Sikerült elbizonytalanítani az embereket és ez a bizonytalanság rossz megoldásukat szül.
Mindenki vagy leakarja győzni a kutyát, letörni, megtörni, hogy később nehogy baj legyen, vagy megnyugtatni, hogy jaj, kutyuskám ezt ne…

Juj, nagyon harap!

Látogatóba jött hozzánk Gerry 4 hónaposan. Zsuzsi gazdinak volt egy mondata, ami egyetlen "hiba" volt, amit a kutyával kapcsolatban mondott. Juj, nagyon harap! Mit tegyek ez ellen? A mások által szokásos tanács helyett, elmondtuk amit mi szoktunk javasolni.  Tenyésztőként, kutyáinkat jól ismerve. Aztán egy blog bejegyzést írtam erről a témáról. Bevezetésnek egy szélsőségesen megfogalmazott kérdést írtam le, több évvel azelőttről.  

Most lesz 8 hetes a kis kutyám lassan két hete, hogy nálam van, próbálom keményen fogni, de nem egyszerű kis kan! Ha valami nem tetszik, neki vissza morog és harap is keményen! Mit lehet ilyenkor tenni, mert gondolom az se jó, ha sűrűn kikap? Persze ez csak játék neki, de félek, hogy később, amikor már erősebben harap, és a fogai is nagyobbak lesznek, akkor majd nem lehet neki ez ügyben parancsolni - idézem a legjellemzőbb vélekedést, a rottweiler kölykök harapási kedvéről. Válaszom erre:
Ebben a korban, még természetes kutya viselkedés, hiszen ha …

Haza vitted a kölyköt

Amikor hazaviszed a kölyköt, meg kell ismertetned az új környezettel, ki kell alakítanod az új életét. Te még nem sokat jelentesz neki, hiába is beszélsz, utasítod, nem fog engedelmeskedni. Mi tenyésztőként egy jellegzetes kattogó hanggal hívjuk a kutyát. Később ehhez kapcsoljuk a nevét.
A kölyökkutya tanítása kezdetben az étkezésekhez kapcsolódik, hiszen döntően eszik, alszik, majd ahogyan nő, fejlődik, eszik, iszik, játszik, ismerkedik, a világgal majd utána alszik. A játék és az ismerkedés a világgal, azaz a tanulás szakasza egyre hosszabb. A te feladatod, kedves gazdi, hogy minden dolgot megtaníts neki. Az ember, a család szabályait te tanítod, az első perctől fogva, hogy hazaviszed a kölyköt! Az első lépés, hogy el kell érned, hogy a hangod jelentsen valamit, ha szólsz, hozzá figyeljen rád! Mielőtt enni kap, mond a nevét, így megtanulja, hogy a nevére érdemes figyelni, mert az jót, kellemes élményt, kaját jelent!  A neve arra szolgál, hogy felhívd a figyelmét arra, hogy szeretnél …

Labda visszahozása

Amikor szívesen játszik, nagyon érdeklődik a labda után, de azzal elszalad, és nem hozza vissza, vagy nem adja át, van egy nagyon egyszerű tipp: Kettő egyforma labdát használjunk. Gurítsuk el az egyiket, a kutya boldogan veti magát a guruló zsákmány után, megszerzi és bekebelezi. Mi ne akarjuk elvenni tőle, de egy közös játékot kínáljunk fel neki. Kezdjünk el a másik labdával játszani, és ha a szájában a másik labdával felénk jőve érdeklődik a másik labda iránt, játszunk tovább a labdánkkal, mintha nem is érdekelne minket, ő mit csinál. Egyszer csak el fogja engedni a saját labdáját és a miénk kerül az érdeklődése középpontjába, amivel mi meg is jutalmazzuk, oda dobjuk neki! Hamar felismeri a szabályt, hogy a játékát nem elszerezni akarjuk, de másikat adunk neki! Ne beszélj eközben a kutyához, el is fordulhatsz! Játssz önfeledten a saját labdáddal! Később, mikor ő maga ajánlja fel a labdát, azaz hozza és köpi ki eléd, már könnyű az "ereszd " vezényszót megtanítani neki. Abb…

Mondom és nem csinálja

Az emberi nyelvet tanítani kell! Pont úgy, mintha mi idegen nyelvet tanulnánk! A kutya képes megtanulni szavakat, de hosszú hónapok, rendszeres foglalkozás kell ehhez. Ám nem a beszéd, irányítja! Főleg nem kölyök korban, alig elválasztva a kutya családjától. Ezért a hármas egység kezdetben: Vezeted az orránál fogva,  vagyis az ételszagával motiválod, kelted fel az érdeklődését, adod a testjeleket, hozzáérsz, mutatod, ránézel, ő visszanéz, és ehhez kapcsolódik a hang, nem a szöveg, de a hangsúly, ami fontos!  Hogyan tanulunk idegen nyelvet? 
Többnyire rámutatunk egy tárgyra és mondjuk a szót, vagy az adott cselekvéshez kapcsoljuk a szót.  Majd ismételjük, memorizáljuk, majd ismételjük és memorizáljuk.  Egészen addig, amíg gondolkozás nélkül, reflexszerűen jön az idegen szó is, a tárgynál, a cselekvésnél.
A KUTYÁNÁL UGYAN ÍGY TANÍTJUK A SZAVAKAT! Megmutatjuk a helyes pozíciót, pontosan ugyan azt ismételjük, amíg reflexszerűvé nem válik a cselekvés.  NAGY különbség, hogy az embernél van h…

Elkerülés, ijedősség, félelem.

A fiatal pár és az ő félős tacskójuk.. Húszas évek elején levő fiatal pár, akik egy  sima szőrű tacskóval jöttek ki az iskolára, hogy valamit tenni kellene , mert a kutya borzasztóan fél és ők kiállításra akarnak járni vele.
A cél az lett volna, hogy tanítsuk a kutyát „ring dresszúrára” . A kutya láthatóan félt, nem mert feljönni a lépcsőn, idegen ember közeledtére elhúzódott , megállt és az istennek se akart tovább menni. A tacskókat asztalon is bírálják, a bíró tapogatja stb.stb. Asztalra téve a kutya remegett, mint a kocsonya és menekült volna el, ha bárki hozzá akart nyúlni. A lány vezette a kutyát, a párja meg asszisztált neki. Tanácsokat osztogatott, hogy hogyan is kell csinálni . A kutya szegény meg láthatóan egészen máshol szeretet volna lenni, de ők csak húzták-vonták és szerették volna megtanítani, hogy ne féljen.
Mert két hét múlva kiállítás és ott fel kell vezetni, de így nem fog díjat kapni, ha fél, pedig olyan szép kutya. Valóban szép kutya volt és valóban szörnyű látv…

Mindig visszatérő kérdések.

Megmutattam, hogy hogyan zajlik egy séta, videóztam az első alkalmat több formában, és azzal indítottam a kölyökkutya blogot is. Azt is megmutattam a soros almoknál, hova jutunk a kölyök nevelésében hétről hétre. Pici videókat készítek több éve, teszem ezt azért, mert mindig szembesülök vele, hogy az emberek zöme, valami egészen mást képzel a kutya viselkedéséről, mint ami a valóság.

Az alomban eltöltött idő és az első hetek a nevelésben egy fehér folt volt a kutyanevelési tanácsok palettáján, pedig ez egy nagyon meghatározó időszak a kölyök életében. Aki tőlünk vesz kutyát, az részletes leírást, segítséget kap, bármikor hozzánk fordulhat tanácsért. Meg is teszi, kérdez, aki elakad, vagy mesél, ha szükségét érzi, hogy örömét is megossza velünk.

2008-tól készítek az alomról videókat, hogy bemutassam, mi zajlik a kennelben, mi történik a kölykök születésétől. Pici "tesztek" készültek először, hogy az ösztönös képességek, eltérő viselkedésjegyek láthatóvá váljanak más számára…