Ugrás a fő tartalomra

Harci játékok

A kölykök az alomban természetes módon "játsszák" a harci játékokat. Érdemes megfigyelni, hogy hogyan teszik. Mennyire akarja birtokolni a zsákmányt, mennyire erős a késztetés benne, hogy megtartsa és megszerezze. Küzd, akar, vagy hamar átengedi? Sokat elárul a kutya temperamentumáról, kitartásáról, na meg a domináns viselkedés jelei már itt felfedezhetők. Két testvér Cintarella és Churchill. Vajon ki az erősebb? Nem csak fizikai, de mentális, belső erőre gondolok.
Az emberrel való játék során, fontos mozzanatok, pici apró jelek, ami a kölyök ösztönös adottságára utal. Szeret harapni? Kitartóan vesz részt a játékban? Nyugodt, céltudatos, határozott? Vagy ideges agresszió van benne? Ezek mind apró jelek, amik a későbbi feladatban, az őrző-védő munkában, nagy jelentőséggel bírnak majd.
Liluval, itt már a majdani őrző-védő alapjait tanuljuk. A zsákmány céltudatos megragadása, erős, biztos fogás, lendület, kitartás, terhelhetőség, amit figyelünk. Célként tűzzük ki a jó felkészítést.



Teszek ide egy általános leírást, ami a csoportos őrző-védőkön zajlik.
A gazda egy helyben áll, és a segéd dolgozik a kutyával. Úgy kell dolgoznia, hogy a póráz távolságon belül maradva, jobbra, vagy balra is eltudja, vezetni a kutyát, ha az fogja a zsákmányt. ( rongyot , bőrt, hurkát, )Az egész tréning lényege, a zsákmány megszerzéséért való „harc”, azaz harci játék, erre szeretné a segéd rávenni a kutyát! Amikor a kutya kerülő magatartást mutat, abba kell hagyni a munkát. Nem foroghatnak körbe! Az is elkerülés, ha a zsákmány birtokolva, rohanna el, menekítené a zsákmányát. A segéd feladata rávenni a kutyát, hogy a kívánt viselkedést mutassa a kutya. A gazda csak biztat, stabilan áll. Fontos, hogy a kezdő, de a feladatot nem értő kutya, ne tudjon sérülést okozni a segédnek, ezért is áll stabilan a gazda. Nem kell rádobni, rátukmálni a kutyát a segédre!   
Ha a kutya jól és erősen fogja a rongyot, bőrt, akkor váltunk hurkára vagy harapó párnára-ezt mindig a kutya fogáserőssége, fizikai képessége határozza meg. A magabiztos, az őrző-védő munkához jó ösztönkészlettel rendelkező kutyának a fogása erős, stabil. Korának megfelelő terhelésre (fenyegetésre) sem bizonytalanodik el, ezért hamar hurkát vagy harapó párnát foghat.  Persze ehhez olyan a felépítés is kell, azaz egészséges test, erős  fang, száj, jól beágyazott maradandó fogakkal. Így nem okoz negatív élményt neki, hogy teli szájjal valamit fogni kell.
Elengedhetetlen, hogy ne zavarja az emberrel való harc, küzdelem, jelleménél fogva ő egy magabiztos, bátor, tettre kész kutya legyen! Legyen belső késztetése, motivációja is arra, hogy akarja birtokolni a zsákmányt, ezért a zsákmányért küzdeni is hajlandó legyen!
Kezdetben a harapó párnára kötünk egy madzagot és stabil fogáskor kicsúsztatjuk a kezünkből és húzom, vonom játékba kezdünk. A húzom-vonom játék is, a harc imitálása, csak önbizalom erősítőként, távolabb kerülünk a kutyától. A végén mielőtt a fiatal kutya feladná a küzdelmet, odaadjuk neki, övé lehet a zsákmány, futhat vele egy kört, vagy nyugodt fogással birtokolhatja. Addig tarthatja, ameddig szeretné, de végig stabilan kell fognia. Nem rágcsálhatja, csipkedheti.

Van olyan kutya, aki kevésbé magabiztos, többnyire kerülő magatartást mutat, nem akar harcolni a zsákmányért. Az ember fenyegető, mozdulatára ijedséget, meghátrálást mutat. Őket is fel lehet hozni egy bizonyos szintre, de csak fokozatosan, óvatosan terhelve, ezért velük a haladás lassú. Sokáig csak fejlesztik, rongyot, hurkát kap hosszú madzagon, hogy messze kerülve az embertől merje birtokolni a zsákmányt. Vagy egyáltalán mozduljon rá a felkínált zsákmányra! Hetek, hónapok telhetnek így el, mire a kutya viszonylag jó munkát mutat. Az ilyen kutyák később is hosszú, türelmes fejlesztésre, szoktatásra szorulnak, minden újabb gyakorlatnál. Komoly szintű vizsga, verseny nem az ő műfajuk. 
Több módszer, tanítási mód létezik. Iskolákként, segédekként pici eltérés lehet.Más, ha céltudatosan , vizsgára,versenyre készítik a kutyát és más, ha csak tenyészszemlére, de más akkor is, ha csak képesség felmérés van.

Népszerű írások

Evés, morgás, agreszió

Amikor haza viszel egy kölyökkutyát, az elkövetkező hetek, az megismerkedésről, a játékról, a napi rutin kialakításáról szólnak. Össze kell szokni a kutyával, ki kell alakítani számára az új szabályokat. Ez a nevelés, a szocializáció. Nem bonyolult dolgok ezek, mégis sok embernek gondot okoz, mert sok ellentétes véleményt hall, vagy saját maga is rendelkezik néhány téves elképzeléssel.  Komoly gond és az utóbbi években a legtöbbször előforduló kérdés, probléma, hogy a kölyökkutya morog, hörög és veszélyesen agresszív. Minden fajtánál előfordul, de a rottweilernél sokkal nagyobb figyelmet kapott a kelleténél. Mindenkit rettegéssel tölt el a gondolat, hogy, ha most morog, mi lesz később, ha nagy lesz! Akkor aztán veszélyes kutyává is válik, mert a rottweiler ilyen! Sikerült elbizonytalanítani az embereket és ez a bizonytalanság rossz megoldásukat szül.
Mindenki vagy leakarja győzni a kutyát, letörni, megtörni, hogy később nehogy baj legyen, vagy megnyugtatni, hogy jaj, kutyuskám ezt ne…

Juj, nagyon harap!

Látogatóba jött hozzánk Gerry 4 hónaposan. Zsuzsi gazdinak volt egy mondata, ami egyetlen "hiba" volt, amit a kutyával kapcsolatban mondott. Juj, nagyon harap! Mit tegyek ez ellen? A mások által szokásos tanács helyett, elmondtuk amit mi szoktunk javasolni.  Tenyésztőként, kutyáinkat jól ismerve. Aztán egy blog bejegyzést írtam erről a témáról. Bevezetésnek egy szélsőségesen megfogalmazott kérdést írtam le, több évvel azelőttről.  

Most lesz 8 hetes a kis kutyám lassan két hete, hogy nálam van, próbálom keményen fogni, de nem egyszerű kis kan! Ha valami nem tetszik, neki vissza morog és harap is keményen! Mit lehet ilyenkor tenni, mert gondolom az se jó, ha sűrűn kikap? Persze ez csak játék neki, de félek, hogy később, amikor már erősebben harap, és a fogai is nagyobbak lesznek, akkor majd nem lehet neki ez ügyben parancsolni - idézem a legjellemzőbb vélekedést, a rottweiler kölykök harapási kedvéről. Válaszom erre:
Ebben a korban, még természetes kutya viselkedés, hiszen ha …

Haza vitted a kölyköt

Amikor hazaviszed a kölyköt, meg kell ismertetned az új környezettel, ki kell alakítanod az új életét. Te még nem sokat jelentesz neki, hiába is beszélsz, utasítod, nem fog engedelmeskedni. Mi tenyésztőként egy jellegzetes kattogó hanggal hívjuk a kutyát. Később ehhez kapcsoljuk a nevét.
A kölyökkutya tanítása kezdetben az étkezésekhez kapcsolódik, hiszen döntően eszik, alszik, majd ahogyan nő, fejlődik, eszik, iszik, játszik, ismerkedik, a világgal majd utána alszik. A játék és az ismerkedés a világgal, azaz a tanulás szakasza egyre hosszabb. A te feladatod, kedves gazdi, hogy minden dolgot megtaníts neki. Az ember, a család szabályait te tanítod, az első perctől fogva, hogy hazaviszed a kölyköt! Az első lépés, hogy el kell érned, hogy a hangod jelentsen valamit, ha szólsz, hozzá figyeljen rád! Mielőtt enni kap, mond a nevét, így megtanulja, hogy a nevére érdemes figyelni, mert az jót, kellemes élményt, kaját jelent!  A neve arra szolgál, hogy felhívd a figyelmét arra, hogy szeretnél …

Labda visszahozása

Amikor szívesen játszik, nagyon érdeklődik a labda után, de azzal elszalad, és nem hozza vissza, vagy nem adja át, van egy nagyon egyszerű tipp: Kettő egyforma labdát használjunk. Gurítsuk el az egyiket, a kutya boldogan veti magát a guruló zsákmány után, megszerzi és bekebelezi. Mi ne akarjuk elvenni tőle, de egy közös játékot kínáljunk fel neki. Kezdjünk el a másik labdával játszani, és ha a szájában a másik labdával felénk jőve érdeklődik a másik labda iránt, játszunk tovább a labdánkkal, mintha nem is érdekelne minket, ő mit csinál. Egyszer csak el fogja engedni a saját labdáját és a miénk kerül az érdeklődése középpontjába, amivel mi meg is jutalmazzuk, oda dobjuk neki! Hamar felismeri a szabályt, hogy a játékát nem elszerezni akarjuk, de másikat adunk neki! Ne beszélj eközben a kutyához, el is fordulhatsz! Játssz önfeledten a saját labdáddal! Később, mikor ő maga ajánlja fel a labdát, azaz hozza és köpi ki eléd, már könnyű az "ereszd " vezényszót megtanítani neki. Abb…

Mondom és nem csinálja

Az emberi nyelvet tanítani kell! Pont úgy, mintha mi idegen nyelvet tanulnánk! A kutya képes megtanulni szavakat, de hosszú hónapok, rendszeres foglalkozás kell ehhez. Ám nem a beszéd, irányítja! Főleg nem kölyök korban, alig elválasztva a kutya családjától. Ezért a hármas egység kezdetben: Vezeted az orránál fogva,  vagyis az ételszagával motiválod, kelted fel az érdeklődését, adod a testjeleket, hozzáérsz, mutatod, ránézel, ő visszanéz, és ehhez kapcsolódik a hang, nem a szöveg, de a hangsúly, ami fontos!  Hogyan tanulunk idegen nyelvet? 
Többnyire rámutatunk egy tárgyra és mondjuk a szót, vagy az adott cselekvéshez kapcsoljuk a szót.  Majd ismételjük, memorizáljuk, majd ismételjük és memorizáljuk.  Egészen addig, amíg gondolkozás nélkül, reflexszerűen jön az idegen szó is, a tárgynál, a cselekvésnél.
A KUTYÁNÁL UGYAN ÍGY TANÍTJUK A SZAVAKAT! Megmutatjuk a helyes pozíciót, pontosan ugyan azt ismételjük, amíg reflexszerűvé nem válik a cselekvés.  NAGY különbség, hogy az embernél van h…

Elkerülés, ijedősség, félelem.

A fiatal pár és az ő félős tacskójuk.. Húszas évek elején levő fiatal pár, akik egy  sima szőrű tacskóval jöttek ki az iskolára, hogy valamit tenni kellene , mert a kutya borzasztóan fél és ők kiállításra akarnak járni vele.
A cél az lett volna, hogy tanítsuk a kutyát „ring dresszúrára” . A kutya láthatóan félt, nem mert feljönni a lépcsőn, idegen ember közeledtére elhúzódott , megállt és az istennek se akart tovább menni. A tacskókat asztalon is bírálják, a bíró tapogatja stb.stb. Asztalra téve a kutya remegett, mint a kocsonya és menekült volna el, ha bárki hozzá akart nyúlni. A lány vezette a kutyát, a párja meg asszisztált neki. Tanácsokat osztogatott, hogy hogyan is kell csinálni . A kutya szegény meg láthatóan egészen máshol szeretet volna lenni, de ők csak húzták-vonták és szerették volna megtanítani, hogy ne féljen.
Mert két hét múlva kiállítás és ott fel kell vezetni, de így nem fog díjat kapni, ha fél, pedig olyan szép kutya. Valóban szép kutya volt és valóban szörnyű látv…

Mindig visszatérő kérdések.

Megmutattam, hogy hogyan zajlik egy séta, videóztam az első alkalmat több formában, és azzal indítottam a kölyökkutya blogot is. Azt is megmutattam a soros almoknál, hova jutunk a kölyök nevelésében hétről hétre. Pici videókat készítek több éve, teszem ezt azért, mert mindig szembesülök vele, hogy az emberek zöme, valami egészen mást képzel a kutya viselkedéséről, mint ami a valóság.



Az alomban eltöltött idő és az első hetek a nevelésben egy fehér folt volt a kutyanevelési tanácsok palettáján, pedig ez egy nagyon meghatározó időszak a kölyök életében. Aki tőlünk vesz kutyát, az részletes leírást, segítséget kap, bármikor hozzánk fordulhat tanácsért. Meg is teszi, kérdez, aki elakad, vagy mesél, ha szükségét érzi, hogy örömét is megossza velünk.

2008-tól készítek az alomról videókat, hogy bemutassam, mi zajlik a kennelben, mi történik a kölykök születésétől. Pici "tesztek" készültek először, hogy az ösztönös képességek, eltérő viselkedésjegyek láthatóvá váljanak más számár…