Fújj rossz!

Idol , akit Dezsinek becézünk, kiszállt az autóból és útnak indult. Szimat erre, szimat arra. 
Na mit talált? 
Egy csokis keksz eldobott műanyag dobozát. Fogalma sincs miért ne vehetné a szájába, hiszen műanyag tárggyal otthon is játszik Neki más fogalmai vannak a szemétről, mint nekem, ezért nem is kiabáltam vele. 
Nem volt a kezemben a póráz , így odasétáltam , megemeltem picit és a pórázkezeléssel vettem rá, hogy kiköpje a dobozt. 
Közben elhangzott a fújj rossz vezényszó is, ami persze semmit nem jelent még a kutyának. Amint kiejtette a szájából a dobozt kapta a dicséretet, majd elfordítottam és elhívtam.
Még meg kell tanulnia mit is jelent ez a szó "fújj rossz". 
Még nem tanulta meg, de elkezdtük a tanulást. Amikor összekapcsolja  a negatív ingert a hangsúllyal, az elhangzott szóval akkor lesz esély, hogy abbahagyjon egy elindított cselekvést a szó elhangzásakor
Most még nem tartunk ott. 
Beszélhetnék hozzá, mondogathatnám a fújj rossz szavakat, de az olyan lenne , mint a falra hányt borsó. Ezért  először a kezem közvetíti mit is szeretnék, megmutatom, ráveszem és ehhez kapcsolok egy vezényszót.
Az én tanítási célom az, hogy ne is vegye a szájába , azt amit nem akarok, ezért a fújj rossz szó elhangzásakor abba kell hagynia egy elindított cselekvést ! 
Nálam ez a vezényszó a mindig tilos dolgokhoz kötődnek.  
Szimatolni , érdeklődni LEHET , de tilos felvenni, megenni, belehemperegni abba a bizonyos "szemétbe".
Ehhez nekem  időben kell reagálni. meg kell előznöm egy számomra "rossz"cselekvést, így nem kell büntetni, nem kell szidni , korholni a kutyát, de a jóra dicsérhetem ! 
Úgysem érti, nekem mi a bajom a számára csábító dologgal, viszont azt egy idő után megérti, hogy a "fújj rossz"-negatív büntetés !


Ezért , nem a tiltással, de a tanítással kezdünk! 

Azt kell megtanítani milyen viselkedéssel vagyok elégedett!!

"A TANÍTÁS során a kutyák természetes ösztöneire alapozzunk, az ő nyelvükre lefordítva igyekezzünk az emberi szabályokat, elvárásokat megtanítani nekik. Sok könyv leírás van ebben a témában, érdemes kutakodni, olvasgatni. Nincs kötelező módszer. Minden kutya és gazda egy egyéniség. Mindenkinek a saját elképzelése, lehetőségei, életritmusa szerinti megoldást kell megtalálnia. Ám ehhez tisztában kell lennünk a kutya tanulási képességével, korához és jelleméhez igazított elvárásokat kell támasztanunk felé. Az írásokkal, videókkal szeretném rávezetni a kutyatulajdonosokat, kutyájuk megismerésére, együtt gondolkozásra, új szemlélet kialakítására. "

"A kutyatartóknál is elkerülhetetlen, hogy kialakuljon egy rendszer, amely a kölyökkutyának is alkalmat nyújt egy biztonságos és állandó magatartás kialakítására. A kutyáknak – a falkaösztönnek köszönhetően – nem idegen a szabályok közti élet. A falka szigorú, megkérdőjelezhetetlen rend alapján működik, ebben a rendben mindenki tudja, hogy mit tehet, és mit nem. Tudja, hogy hol helyezkedik el a rangsorban, és ez egy biztonságos alapot ad az életéhez. A kölyökkutyánkat tehát úgy kell nevelni, hogy a fejében legyen rend, tudja azt, hogy ki az úr a házban, tudja, hogy mikor mit tehet, és mit várunk el tőle. Meg tudja különböztetni a munka, a játék és a pihenés idejét, de ezt csak következetes rendszerességgel alakíthatjuk ki a kutyában." ( 2012.) 






Nincsenek megjegyzések: